شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشریه آمریکایی: ایران به دنبال غلبه بر مسیحیان عراق است

 

نشریه آمریکن اینترست در گزارشی از عراق می‌نویسد نیروهای شبه‌نظامی هوادار ایران با پیروی از استراتژی حکومت ایران در پی غلبه بر مسیحیان این کشور هستند.

در گزارش این نشریه آمده است: «در چند هفته اخیر نیروهای فدرال ارتش عراق و شبه‌نظامیان حشدالشعبی بیشتر سرزمین‌های مورد اختلافی را که کردستان عراق امیدوار بود در یک کشور مستقل به‌زیر حکومت خود دربیاورد تسخیر کرده‌اند.»

این گزارش می‌افزاید: «این سرزمین‌های مورد مناقشه شامل مناطق نینوا می‌شود که قلب جمعیت مسیحیان عراقی و اقلیت‌های گوناگونی است که در مرز شهر موصل به زندگی کشاورزی تاریخی خود ادامه می‌دهند. در هفته‌های اخیر صدها تن از مسیحیانی که به‌تازگی به محل زندگی خود که توسط کمک‌های دولت مجارستان بازسازی شده بود برگشته بودند به‌ناچار تنها با یک چمدان از لباس‌های خود از آنجا گریخته‌اند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «تنها دخالت سریع نیروهای آمریکایی از پیشرفت این شبه‌نظامیان از تبدیل این شرایط به یک جنگ تمام‌عیار جلوگیری کرده است. اکنون پس از فرو نشستن گرد و غبار حوادث اخیر در عراق این واقعیت مشخص شده است که برای نخستین‌بار در دهه اخیر مناطق مسیحی‌نشین عراقی از حوزه حفاظت کُردهای این کشور خارج و به‌دست نیروهای ارتش و شبه‌نظامی هوادار ایران افتاده است. شبه‌نظامیان حشدالشعبی همراه با گسترش نفوذ ایران در شمال عراق، برای مسیحیان این کشور تنش و دلهره به‌همراه آورده‌اند.»
این گزارش در پایان می‌نویسد: «رهبران حکومت ایران با ضعف در ساختار قدرت عراق به نمایش توانایی‌های نظامی و سیاسی خود در این کشور دست زده‌اند و در لابلای چند دستگی و به‌هم ریختگی کشور عراق با یاری حشدالشعبی و نیروهای شبه‌نظامی دیگر قدرت خود را در این کشور تثبیت کرده‌اند.
اکنون مسیحیان عراق پس از تحمل مصائب داعش بر آنها، درست در زمانی که تلاش داشته‌اند جمعیت‌های خود را بازسازی کنند، می‌بایستی با گسترش نفوذ حکومت اسلامی ایران روبرو شوند.

واشنگتن و دولت مرکزی عراق می‌بایستی متوجه این استراتژی ایران باشند و پیش از سپردن محل زندگی تاریخی مسیحیان عراق به‌دست سیاست‌های خرابکارانه ایران از خواب غفلت بیدار شوند».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More