شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست وزیران خارجه عرب در قاهره درباره ایران و حزب‌الله

 

وزیران امور خارجه کشورهای عربی، روز یکشنبه بیست وهشتم آبان‌ماه، درباره «راه‌های مقابله با ایران و حزب‌الله لبنان» در قاهره پایتخت مصر، گردهم می‌آیند. ایران و حزب‌الله از سوی عربستان و همپیمانان آن، به دخالت در کشورهای عربی متهم هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تنش میان ایران و عربستان، در پی استعفای ناگهانی سعد الحریری نخست وزیر لبنان که در ریاض اعلام شد و نیز تحولات اخیر در یمن بویژه پرتاب موشک از سوی حوثی‌ها به سمت فرودگاه ریاض، افزایش یافت.

حریری چهارم نوامبر، در بیانیه‌ای استعفایش از مقام نخست‌وزیری را پس از حمله به ایران و حزب‌الله لبنان اعلام کرد. او در بیانیه‌اش گفت جانش در خطر است و تهران را به «فتنه‌انگیزی» در کشورهای عربی متهم کرد.

حزب‌الله که یک نیروی سیاسی و جنبش نظامی است، بخشی از دولت لبنان  و هم‌پیمان میشل عون رئیس جمهور این کشور به شمار می‌رود.

عون پس از استعفای حریری، همسو با حزب‌الله لبنان، عربستان را به «بازداشت» حریری متهم کرد. نخست وزیر مستفی لبنان این اتهام را رد کرد.  

خبرگزاری الشرق الاوسط در مصر گفته که نشست فوق‌العاده وزیران خارجه عرب در قاهره، به درخواست عربستان و حمایت امارات، بحرین و کویت از این درخواست، به منظور بررسی شیوه‌های مقابله با «دخالت‌های ایران» برگزار خواهد شد.

روزنامه الاهرام مصر نیز که منعکس کننده مواضع رسمی دولت این کشور است، به نقل از یک منبع  دیپلماتیک، گزارش داد که نشست وزیران خارجه عرب، احتمالا دخالت‌های ایران را به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند.

از سوی دیگر، یک منبع در وزارت خارجه لبنان، روز یکشنبه گفته که جبران باسیل، وزیر خارجه این کشور که از نزدیکان به مواضع حزب‌الله لبنان و رژیم سوریه است، احتمالا در این نشست غایب خواهد بود و به جای وی انطوان عزام نماینده لبنان در اتحادیه عرب، حضور خواهد یافت .

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More