شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگاه رسانه‌های عربی به سقوط ارزش پول در ایران

طی شش ماه گذشته، بویژه پس از شدت یافتن سیر نزولی ارزش پول ایران در برابر ارزهای خارجی، كمتر روزی است که در رسانه‌های عربی، گزارش‌هایی درباره وضعیت اقتصادی ایران و دلایل سقوط ادامه‌دار پول این کشور منتشر نشود.

در این گزارش‌ها، تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تهدیدهای متقابل مقام‌های واشنگتن و تهران و نیز فساد در میان مدیران اقتصادی ایران، از جمله نکات کلیدی سقوط ارزش پول این کشور ذکر شده است.   

هنگامی که قیمت دلار از ۹ هزار تومان گذشت و سکه از مرز سه میلیون و پانصد هزار تومان فراتر رفت، العربیه رسانه وابسته به دولت سعودی، گزارش خود را با عنوان « بحران ارز در ایران افزایش یافت؛ قیمت طلا بی‌سابقه‌ است» گزارشی درباره بحران خرید و فروش ارز و طلا نوشت.

در بخشی از این گزارش آمده است، «بحران ارز و طلا در ایران در حالی افزایش می‌یابد که تحریم‌های آمریکا علیه تهران، هنوز آغاز نشده است. این تحریم‌ها قرار است در ماه اگوست آغاز شود اما اوج آن در ششم نوامبر خواهد بود چرا که آمریکا کشورهایی که با ایران در زمینه‌های نفت و گاز معامله کنند، مجازات خواهد کرد.»

اسکای نیوز عربی وابسته به امارات نیز، با عنوان «اقتصاد رو به ویرانی ایران و تحریم‌های آمریکا» گفته است:« روزهای کمی باقی مانده تا حکومت ایران با شمشیر تحریم‌های آمریکا روبرو شود. مرحله نخست این تحریم‌ها در اگوست آغاز خواهد شد. در این مرحله طلا و جواهرات ایران و نیز قطعات یدکی مورد تحریم قرار می‌گیرد. مرحله دوم که گسترده‌تر خواهد بود، از اوایل نوامبر آغاز خواهد شد. بندرها، کشتی‌ها، بانک مرکزی ایران و نیز بخش سوخت از جمله نفت و گاز، مورد تحریم قرار خواهد گرفت.»

تلویزیون عرب‌زبان الحره وابسته به دولت آمریکا نیز در گزارشی درباره تعیین عبدالرضا همتی به عنوان رئیس بانک مرکزی ایران گفته که «ایران می‌خواهد با تغییر رئیس بانک مرکزی، ارزش پول خود را از مرگ نجات دهد». این شبکه گفته که ارزش پول ایران در شش ماه گذشته، به نصف کاهش یافته است.  

روزنامه العین امارات نیز، درباره تأثیر سقوط ارزش ریال ایران بر افزایش مشکلات شهروندان ایرانی هنگام سفر گزارشی را منتشر کرده و گفته است که قیمت بلیط‌های هواپیما، هماهنگ با نوسانات  قیمت دلار، افزایش می‌یابند. العین به نقل از رسانه‌های ایرانی گفته که دفاتر خرید و فروش بلیط هواپیما در ایران، پس از مشاهده افزایش قیمت دلار، قیمت‌ بلیط‌ سفرهای خارجی را افزایش دادند. این روزنامه به توقف فروش ارز برای مسافران خارجی اشاره کرده و گفته که این اقدام دولت روحانی، مشکلات مسافران ایرانی را چند برابر کرده است.  

در مقابل، رسانه‌های عربی نزدیک به حکومت ایران از جمله المنار یا المیادی، در برابر مشکلات اقتصادی این کشور سکوت اختیار کرده‌اند و تنها به انتصاب عبدالرضا همتی، به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی اشاره کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More