شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار آمریکا به چین درباره دور زدن تحریم‌های ایران

در پی انتشار گزارش‌هایی درباره تخلیه نفت ایران در بندری در چین،‌ یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که کشورش هرگونه تخطی از تحریم‌های ایران را در نظر می‌گیرد و به آن واکنش مناسب نشان خواهد داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا که به نام او اشاره نشده، گفته است که واشنگتن از گزارش‌ها درباره این اقدام نفتکش ایرانی اطلاع داشته است. این موضع‌گیری در پاسخ به ایمیل ارسالی از سوی خبرگزاری رویترز صورت گرفته است.  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین افزود:‌ «ما خود را به اجرای تحریم‌ها به خصوص در حوزه نفت و پتروشیمی متعهد می‌دانیم.»

پیشتر،‌ روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت همین خبرگزاری گزارش داده بود که یک نفتکش ایرانی بار نفت خود را به چین ارسال کرده و به انباری در نزدیکی شهر جواشان تحویل داده است. بر اساس این گزارش،‌ میزان نفت حمل شده حدود ۱۳۰ هزار تن بوده است.   

مت سالی سخنگوی وزارت خارجه چین قبل از این با اعلام نارضایتی کشورش از تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا و لغو معافیت‌های خرید نفت ایران،‌ اعلام کرده بود که چین تمایل ادامه به خرید نفت ایران دارد.

روز جمعه ۲۷ اردیبهشت نیز محمدجواد ظریف در جریان سفر خود به چین برای دیدار با مقام‌های این کشور پیرامون برجام گفته بود: «روابط اقتصادی ایران باید عادی‌سازی شود.»   

صادرات نفت ایران به ۵۰۰ هزار بشکه در زیر رسید

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۸ اردیبهشت  در گزارشی به نقل از منابعی در صنعت انرژی و نیز داده‌های حمل‌‌و‌نقل دریایی نفتکش‌ها نوشت که در ماه جاری میلادی، ماه می، صادرات نفت خام از ایران به نیم میلیون بشکه در روز و حتی کمتر کاهش یافته است.

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار رویترز قرار گرفته است؛ پس از پایان مهلت شش ماهه خرید نفت ایران، از ابتدای ماه میلادی جاری، ایران به طور متوسط بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام فروخته است.

فروش این میزان نفت خام در حالی است که ایران پیش از آغاز تحریم‌های نفتی ایالات متحده، از آبان‌ماه گذشته، بیش از دو میلیون بشکه در روز صادرات داشته است. پس از توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، در تیرماه‌ ۱۳۹۴، صادرات نفت ایران به طور چشم‌گیری افزایش یافت.

اوج صادرات نفت خام ایران، درست یک سال پیش، قبل از اعلام خروج ایالات متحده از موافقت‌نامه برجام بود. بر اساس داده‌های منتشر شده، در ماه می سال ۲۰۱۸، ایران به طور متوسط بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام فروخته است.

در آن مقطع، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، روسیه، فرانسه، هلند، ایتالیا، اسپانیا، یونان  از خریداران نفت ایران بودند؛ اما در کمتر از یک سال، در ماه آوریل گذشته، تنها چین، هند و ترکیه از ایران نفت خریده‌اند.

خبرگزاری ایلنا روز پنجشنبه به نقل از رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، نوشت: «توافق قبلی واردات نفت از سوی چین کماکان به قوت خود باقی است و این کشور قرارداد خود را بهم نزده است. هند نیز با توجه به صرفه اقتصادی در تلاش است به خرید نفت سبک و میعانات گازی ایران ادامه دهد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More