شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار جان کری و کاترین اشتون به کنگره آمریکا در مورد برجام

 

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، روز دوشنبه ۶نوامبر در «چتم هاوس» لندن به کنگره آمریکا هشدار داد که اگر تصمیم نهایی کنگره در راستای عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای اتخاذ شود، عواقب« بسیار خطرناکی» را در بر خواهد داشت.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در حالی این هشدار را داده که ماه گذشته ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پایبندی ایران به توافق برجام را تایید نکرد و تصمیم نهایی در این مورد را به کنگره ارجاع داد.

جان کری ضمن انتقاد از اینکه دونالد ترامپ در مورد توافق هسته‌ای به وضوح تصمیم نگرفته است و آن را به کنگره ارجاع داده است، گفت: «چطور کنگره آمریکا در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد، در حالی که در طول مذاکرات در مورد این توافق، هیچگونه نقشی نداشته است.»

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در این مورد تاکید کرده است: «هر تصمیمی که کنگره آمریکا در راستای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران بگیرد در راستای تخریب توافق برجام خواهد بود.»

بر اساس این گزارش، سرنوشت توافق هسته‌ای برجام در دستان کنگره‌ قرار گرفته  که با اکثریت جمهوری‌خواهان در حال فعالیت است. عدم تأییدیه ترامپ به معنی خروج آمریکا از برجام نیست و کنگره ۶۰ روز برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران که به معنی خروج عملی از این توافق است، فرصت خواهد داشت.

جان کری همچنین در این مورد تاکید کرد: «توافق هسته‌ای ایران صرفا با تمرکز بر موضوع هسته‌ای بوده است و بحثی درباره روح این توافق در بین نیست.»

کاترین اشتون، مسوول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در چتم هاوس  به کنگره آمریکا اعلام کرد: «اگر برجام را تائید نکند، بدین معناست که این کشور به توافق‌های بین‌المللی پایبند نیست.» اشتون در این زمینه تاکید کرد: «کنگره باید به توافق نگاه کند و ببیند آیا مطابق با آنچه بایستی انجام دهد عمل می کند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More