شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همزمان با اعلام کاهش نیروهای آمریکایی در عراق، منطقه سبز بغداد با راکت‌های کاتیوشا مورد هدف قرار گرفت

ساعاتی پس از آنکه در روز سه‌شنبه پنتاگون از دستور رییس جمهوری آمریکا برای اجرای برنامه‌ کاهش شمار سربازان آمریکایی در عراق خبر داد، منطقه سبز بغداد، محل استقرار سفارت آمریکا، هدف حملات راکتی قرار گرفت. 

به گزارش اسکای نیوز و  از قول برخی منابع در پنتاگون، سه شنبه شب منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا در این منطقه، هدف راکت‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران قرار گرفته است.

این در حالی است که سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق، در توییتی اعلام کرد که «در حمله امروز به منطقه سبز بغداد به نیروهای این ائتلاف هیچ آسیبی نرسیده است.»

از سوی دیگر رویترز گزارش داد که  در بیانیه ارتش عراق آمده است: هفت راکت کاتیوشا شلیک شده است که چهار راکت در داخل منطقه سبز  و سه راکت به خارج این منطقه اصابت کرد و منجر به کشته شدن یک کودک و زخمی شدن پنج نفر شد.

پنتاگون پیشتر اعلام کرده بود که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریكا، تعداد نیروهای ایالات متحده را در افغانستان از چهار هزار و ۵۰۰ نفر به دو هزار و ۵۰۰ نفر كاهش خواهد داد. پنتاگون همچنین از خروج شماری از نیروهای آمریکایی از عراق خبر داد که منجر به کاهش تعداد این نیروها در عراق از سه هزار نفر به دو هزار و ۵۰۰ نفر خواهد شد.

تصاویر نظامی نشان می‌دهد که یک راکت انداز که در پشت یک ماشین باری کوچک نصب شده بود، موشک‌ها را شلیک کرده است. دو منبع دیپلماتیک مستقر در منطقه سبز گفتند که آنها صدای سیستم ضد موشکی برای دفاع از سفارت ایالات متحده را شنیده‌اند.

این در حالی است که مقامات آمریکایی شبه نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول حملات موشکی منظم به تاسیسات آمریكا در عراق، از جمله در نزدیكی سفارت آمریکا در بغداد می‌دانند اما تاکنون هیچ گروه شناخته شده مورد حمایت ایران مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته است. 

پیش از این  برخی گروه های شبه نظامی عراقی مورد حمایت ایران در ماه گذشته اعلام کردند اگر دولت عراق یک جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی ارائه دهد، حمله موشکی به نیروهای آمریکایی را به حالت تعلیق درخواهند آورد.

از سوی دیگر، به گزارش نیوزویک، طالبان از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان به عنوان «گامی عملی» به سوی صلح، استقبال کرد. طالبان از اظهارات رییس پنتاگون در این‌باره استقبال كرده و آن را یك اقدام سازنده در جهت پایان دادن به جنگ تقریبا دو دهه‌ای ایالات متحده در این كشور می‌دانند.

هفته گذشته دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا، مارک اسپر، وزیر دفاع خود را اخراج کرد و سایر مقامات ارشد پنتاگون نیز تغییر کردند زیرا دولت ترامپ از عدم رسیدگی سریع به اولویت‌هایش در وزارت دفاع نگران بود. یکی از این اولویت‌ها، خاتمه جنگ ۱۹ ساله در افغانستان تا کریسمس عنوان شده است.

غیر از این رویترز روز سه‌شنبه نیز از قول مقامات آمریكایی خبر داده بود که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریكا، در راستای خروج سربازان آمریکایی از دیگر کشورها، ممكن است تقریبا تمامی نیروهای آمریكایی را از سومالی خارج کند. این اقدام نیز به عنوان بخشی از برنامه ترامپ برای خروج جهانی نیروهای آمریکایی از مناطق خارج از ایالات متحده تلقی شده بود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More