شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واشنگتن تایمز: کاخ سفید از مخالفان اسلام رادیکال خالی شده است

 

روزنامه واشنگتن تایمز امروز سه‌شنبه هفتم شهریور در تحلیلی پیرامون تسویه‌های اخیر در میان مشاوران ترامپ می‌نویسد، کاخ سفید از مخالفان سرسخت اسلام رادیکال اکنون خالی شده است.

در این گزارش آمده است: «امروز کاخ سفید تقریباً خالی از همه آن دسته سیاستمداران و مشاورانی است که وقتی در ژانویه امسال همراه ترامپ به آن وارد شدند، قصد داشتند اسلام رادیکال و افراطی را به عنوان دلیل اصلی تروریزم بین‌المللی افشا کنند.

تازه‌ترین خروجی این سیاستمداران سباستین گورکا است که در مقام یک  کارشناس برجسته، معتقد است دین اسلام به اصلاحات اساسی برای خود نیاز دارد.

خروج تدریجی این گروه از کارشناسان و سیاستمداران از کاخ سفید با استعفای ژنرال بازنشسته مایکل فلین آغاز شد. فلین امیدوار بود در مقام خود به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ همان پیام گورکا را در مورد مبارزه با اسلام افراطی بخشی از سیاست خارجی ترامپ کند. به دنبال او کادر همه کسانی که با وی در شورای امنیت ملی کار می‌کردند از کار برکنار شدند. دو هفته پیش نیز استیو بَنِن کاخ سفید را ترک کرد و به وبسایت خبری خود در بریت بارت پیوست.

منتقدان این تسویه‌ها آن را یک پیروزی برای ژنرال بازنشسته اچ. آر. مک‌ماستر جانشین فلین در شورای امنیت ملی می‌دانند.

مک ماستر به عنوان یک استراتژیست نظامی و تاریخدان امور نظامی همواره بر این عقیده بوده است که داعش، القاعده و طالبان و سایر گروه‌های اسلامی تندرو و رادیکال بیانگر اسلام نیستند.

این درست همان بحثی است که پرزیدنت اوباما می‌کرد. او خود را مدافع شخصی اسلام می‌دید.

تندروهای دولت ترامپ امیدوار بوده‌اند که او با فرهنگ سیاسی مورد نظر مک‌ماستر مقابله خواهد کرد. اما تغییر سیاست ترامپ در این مورد هفته پیش خود را کاملاً نشان داد. وی در سخنرانی در مورد اعزام نیرو به افغانستان برای جنگ با چندین گروه رادیکال اسلامی حتی یک کلمه هم از ایدئولوژی «اسلامی» آنها بر زبان نیاورد و تنها به تکرار واژه «تروریست» بسنده کرد.

گورکا در واکنش به این سخنرانی می‌گوید: «این حقیقت که آنهایی که متن سخنرانی هفته گذشته ترامپ را برای وی تهیه کرده‌اند ذکر هرگونه واژه یا صفتی را درباره اسلام رادیکال و افراطی و رابطه آن با تروریزم از آن حذف کرده‌اند، نشان می‌دهد که یک عنصر مهم و حیاتی از ریاست‌جمهوری ترامپ اکنون از گردونه خارج شده است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More