شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش آمانو به آزمایش بمب هیدروژنی کره‌شمالی

 

یوکیا آمانو، مدیرکل «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» در واکنش به آزمایش هسته‌ای جدید کره‌شمالی، این اقدام را بسیار تأسف‌برانگیز دانست و بار دیگر، خواستار پای‌بندی کامل آن کشور به قطع‌نامه‌های شورای امنیت و مصوبه‌های آژانس شد.

به گزارش وب‌سایت رسمی «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، آمانو در واکنش به آزمایش هسته‌ای بامداد یکشنبه‌ی کره‌شمالی در بیانیه‌ای می‌گوید: «آزمایش هسته‌ای امروز جمهوری دموکراتیک خلق کره، اقدامی به‌شدت تأسف‌برانگیز است. این آزمایش جدید که در پی دو آزمایش اتمی سال گذشته انجام شده و ششمین آزمایش از سال ۲۰۰۶ تاکنون به ‌شمار می‌رود، با درخواست‌های مکرر جامعه‌ی بین‌المللی از آن کشور، در تناقض کامل است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ادامه‌ می‌گوید: «شورای امنیت سازمان ملل در قطع‌نامه‌های خود، به‌ویژه آخرین آنها یعنی قطع‌نامه‌ی۲۳۷۱، بر این‌ تأکید شده است که کره‌شمالی نباید هیچ‌گونه آزمایش هسته‌ای دیگری انجام دهد و درضمن، موظف است تمام تسلیحات و برنامه‌ی هسته‌ای جاری خود را به‌طور کامل قابل راستی‌آزمایی سازد و بدون امکان بازگشت، متوقف کند. من بار دیگر از جمهوری دموکراتیک خلق کره می‌خواهم تا به‌طور کامل به تمامی قطع‌نامه‌های مربوطه‌ی شورای امنیت و مصوبات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پای‌بند باشد».

آمانو درنهایت، اعلام کرده است که آژانس کماکان به دنبال کردن تحولات برنامه‌ی هسته‌ای کره‌شمالی که به‌شدت نگران‌کننده شده است، ادامه می‌دهد و ما همچنان آماده‌ایم تا به حل مسالمت‌آمیز این مسأله کمک کنیم.

 

 

  • کره‌شمالی مدعی آزمایش موفق یک بمب هیدروژنی شد

کره‌شمالی روز یک‌شنبه دوازدهم شهریورماه، ششمین و قدرتمندترین آزمایش هسته‌ای خود را تا به امروز انجام داد.

درحالی‌که در هفته‌های اخیر، تنش‌ها میان حکومت منزوی کره‌شمالی با ایالات متحده‌ی آمریکا و متحدانش بیش‌ازپیش بالا گرفته است، گفته می‌شود که این آزمایش، انفجار موفقیت‌آمیز یک بمب هیدروژنی پیشرفته بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چند ساعت پس از اینکه سازمان‌های بین‌المللی لرزه‌نگاری، از تشخیص زمین‌لرزه‌ای مصنوعی در نزدیکی محل آزمایش‌های اتمی کره‌شمالی خبر دادند، پیونگ‌یانگ خود به‌طور رسمی، آزمایش بمب هیدروژنی خود را اعلام کرد.

مقامات ژاپن و کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند که لرزه‌های ناشی‌از این آزمایش جدید، حدود ۱۰ برابر قوی‌تر از لرزه‌های ثبت‌شده‌ی حاصل از آزمایش اتمی پیشین کره‌شمالی در سپتامبر سال ۲۰۱۶ بوده است.

مرکز «مدیریت زمین‌لرزه‌ی چین» نیز اعلام کرده است که زمین‌لرزه‌ی شامگاه روز شنبه در کره‌شمالی، ۶/۳ ریشتر شدت داشته است. این مرکز سنجش زمین‌لرزه اضافه کرده بود که هم‌زمان با وقوع این زمین‌لرزه، انفجاری بزرگ نیز صورت گرفته است که احتمالاً ششمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی باشد. یک مرکز لرزه‌شناسی دیگر در منطقه‌ی شرق آسیا، شدت این زمین‌لرزه را ۵/۲ ریشتر ثبت کرده است.

تنها ساعاتی پیش‌از وقوع این زمین‌لرزه، حکومت کره‌شمالی درپی افزایش تنش‌های دیپلماتیک و نظامی در منطقه، اعلام کرده بود که اکنون به یک بمب جدید و پیشرفته‌ی هیدروژنی دست یافته است که «دارای قدرت نابودکننده‌ی عظیم» است و قابلیت حمل برروی موشک‌های قاره‌پیما را دارد.

خبرگزاری رسمی دولت کره‌شمالی، کی‌سی‌ان‌ای (KCNA) در گزارشی اعلام کرده بود که کیم جونگ‌اون از این بمب هیدروژنی دیدن کرده است. این خبرگزاری، عکس مربوط‌به این بازدید را نیز منتشر کرده که در آن، رهبر کره‌شمالی با کت و شلوار مشکی، در حال صحبت با مسؤولان نظامی آن کشور است.

 

 کیم جونگ‌اون از بمب هیدروژنی دیدن کرده است

 

تاکنون هنوز هیچ نهاد و سازمان مستقلی تأیید نکرده است که این آزمایش اتمی، قطعاً مربوط به انفجار یک بمب هیدروژنی بوده‌است و نه یک سلاح اتمی ضعیف‌تر؛ اما یوشیهید سوگا (Yoshihide Suga)، وزیر امور خارجه‌ی ژاپن گفته است که توکیو، هیدروژنی بودن بمب مورد آزمایش را غیرمحتمل نمی‌داند.

 

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More