شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه امریکا: ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم است

 

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی ایران را به عنوان بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان اعلام کرده است که «دسترسی تقریبا جهانی» دارد و به آمریکا عامل اطلاعاتی فرستاده است.

در گزارش سالانه تروریسم مربوط به سال گذشته میلادی که روز چهارشنبه ۲۸ مرداد منتشر شده، آمده است که ایران و گروه‌های نیابتی آن مسئول حملات ترویستی موفق و ناموفق در خاورمیانه، اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا هستند.

در این گزارش، ایران متهم به فرستادن دو عامل اطلاعاتی از طریق حزب‌الله لبنان به میشیگان و نیویورک در سال گذشته میلادی شده است که به جرم جمع‌آوری اطلاعات برای حزب‌الله دستگیر شده‌اند.

ایران در این گزارش مسئول تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه عنوان شده که به منافع قانونی دولت آمریکا در افغانستان، بحرین، عراق، لبنان یمن ضربه می‌زند. گزارش تروریسم وزارت خارجه آمریکا همچنین جنگ سوریه را محلی برای کسب تجربه در میدان جنگ برای ایران و حزب‌الله دانسته و ادعا می‌کند که این دو از این تجربه برای ایجاد اهرم فشار در سراسر جهان استفاده می‌کنند.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل به سرعت به این گزارش واکنش نشان داده، و با رد تمامی اتهامات، آمریکا را عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه قلمداد کرده است.

در بیانیه دفتر نمایندگی ایران آمده: «ایران دهه‌ها با داعش، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه جنگیده است.» ایران گفته است: «در این شرایط، آمریکا منطقه خاورمیانه را با حمله به کشورها تحت بهانه‌های واهی و حمایت از حملات و اشغال از سوی کشورهای نیابتی‌اش و حمایت از تروریست‌ها در سراسر منطقه، بی‌ثبات‌تر کرده است.»

از زمان خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در تیرماه سال جاری، آمریکا موضعی سخت علیه ایران اتخاذ کرده است که رو به تشدید است.

برایان هوک، که از طرف وزیر امور خارجه آمریکا به ریاست گروه اقدام ایران منصوب شده است، همزمان با انتشار این گزارش، در موسسه هادسن ایران را متهم به هدایت فعالیت‌های تروریستی در منطقه کرد و گفت آمریکا قصد دارد منابع مالی تهران برای توسعه‌ فعالیت‌های موشکی، حمایت از گروه‌های نظامی و حملات سایبری را هدف قرار دهد.

او تاکید کرد که برنامه موشک بالستیک ایران بخشی از فعالیت هسته‌ای آن محسوب می‌شود و هر گونه توافق با ایران بر سر مسئله هسته‌ای باید شامل توقف کامل تولید موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More