شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر امور خارجه قطر: تحریم‌های چهار کشور عربی خشونت آشکار و توهین است

 

وزیر امور خارجه قطر امروز چهارشنبه ۱۴ تیرماه گفت کشورش هر تلاش جدی برای حل بحران با همسایگانش از طریق گفت‌وگو استقبال می‌کند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، در حالی که در نهاد چتم هاوس Chatham House (انستیتوی سلطنتی مسائل بین‌المللی) در لندن سخن می‌گفت، افزود: تحریم‌های عربستان سعودی، امارات متحده، بحرین و مصر علیه قطر خشونت آشکار و توهین به دوحه است. او تاکید کرد که ما می بایست یک رابطه سالم و سازنده با ایران داشته باشیم.

وزیر خارجه قطر همچنین تصریح کرد که کشورهای عربی هر تصمیم یا اقدامی که اتخاذ کنند، باید با احترام به قوانین و اصول بین‌المللی مطابقت داشته باشد.

شيخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی وزیر خارجه قطر همچنین گفت که یکی از شروط عربستان و همپیمانانش، اخراج سپاه پاسداران از قطر است، در حالی‌که حتی یک عضو سپاه در خاک کشورمان حضور ندارد. 

آل ثانی در این زمینه افزود:« ایران کشور همسایه ماست، نمی‌توانیم ایران یا قطر از جا بکنیم و به نیوزیلند منتقل کنیم. وی تاکید کرد که روابط با ایران باید بر اساس عدم دخالت در امور داخلی  یکدیگر باشد.  

وی با رد اتهامات ایراد شده از سوی کشورهای چهارگانه ، این اتهامات را ساختگی خواند و رسانه‌های چهار کشور عربی را به پخش اخبار ساختگی متهم کرد.

وی درباره شرط دیگر کشورهای چهارگانه در تعطیلی شبکه الجزیره گفت:« الجزیره یک شبکه مستقل است که در تهیه اطلاعات به بینندگان عربی کمک کرده‌ است». 

وزیر خارجه‌ی قطر درباره قطع روابط دیپلماتیک و تجاری چهار کشور با قطر گفت:« این قطع رابطه نیست بلکه یک «محاصره» است». 

آل‌ثانی افزود:« ما بر این باوریم که دلیل بحران ارتباطی به تروریسم ندارد بلکه هدف ساکت کردن صدای دیگران است.» 

وزیر خارجه‌ی قطر تاکید کرد که کشورش برای حل بحران، آماده گف‌وگو است و از هر تلاشی برای پایان دادن به بحران استقبال می کند».

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More