شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر پیشین بریتانیا: برگزیت اداره کشور را به ما بازنمی‌گرداند

 

لرد پیتر مندلسون وزیر پیشین امور تجاری دولت بریتانیا در کابینه تونی بلر، در یادداشتی در روزنامه ایندیپندنت می‌گوید برگزیت بر خلاف ادعای هواداران آن، به هیچ‌وجه مردم انگلیس را بر سرنوشت کشور خود حاکم نمی‌کند.

مندلسون در این مقاله می‌نویسد: «هواداران ماندگاری بریتانیا در اتحادیه اروپا باید هواداران خروج از آن را متقاعد کنند که آنها در دادن رأی به برگزیت گول نخورده‌اند، اما وعده‌هایی که به آنها داده شده واقعیت ندارد.

او گفته : در آن رفراندوم به ملت ما گفته شده بود که پس از انجام برگزیت ما تعهدی به دادن اجازه رفت و آمد آزاد شهروندان اروپایی به کشورمان نداریم و می‌توانیم با قوانین پارلمان خودمان جلوی تعداد مهاجران را آن طور که صلاح می‌دانیم بگیریم. یا اینکه، ما قرار است هفته‌ای 350 میلیون پوند بعد از خروج از این اتحادیه بدست بیاوریم تا خرج بیمه درمان رایگان ملی (NHS) بکنیم. اما اکنون مشخص شده است که همه این قول و قرارها یک جوک بوده است.

دولت ترزا می اکنون قبول کرده است که ما باید 40 میلیارد پوند هزینه جدایی از اروپا را پرداخت کنیم. کمترین اشاره‌ای در قراردادهایی که تا امروز بسته شده در مورد کنترل مرزها و پایین آوردن تعداد مهاجرین دیده نمی‌شود. در واقع مشکل دولت ما اکنون این شده است که دیگر کسی مایل به آمدن به بریتانیا نیست تا امورات حیاتی در بخش‌های کارگری و صنعتی و تحقیقاتی و پزشکی را انجام دهد!

اما بزرگ‌ترین خیانت سیاسی متوجه اقتصاد ما شده است. اتحادیه اروپا بدون حضور ما در این اتحادیه ، آنقدر از ابعاد بزرگ قدرت اقتصادی و سیاسی بهره‌مند است که هرگاه بخواهد می‌تواند قراردادهای مورد نظر ما را باطل اعلام کند و ما در مقابل آن هیچ قدرت چانه‌زنی برای منافع خود نداشته باشیم.

این یعنی آنکه متن هرگونه توافق تجاری میان بریتانیا با اتحادیه اروپا را نه در لندن، بلکه در بروکسل تنظیم خواهند کرد و ما چاره‌ای جز قبول آن نداریم.

حزب محافظه‌کار در مانیفست خود گفته بود پس از برگزیت ما در اروپا خواهیم ماند اما از طرف اروپا اداره نخواهیم شد. اما ما اکنون به‌سوی سناریویی می‌رویم که می‌گوید ما در بیرون اروپا خواهیم بود اما توسط اروپا اداره خواهیم شد!»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More