شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پاداش ۲۰ میلیون دلاری آمریکا برای یافتن رابرت لوینسون

دولت آمریکا پاداش ارائه اطلاعاتی را که منجر به یافتن محل نگهداری یا آزادی رابرت لوینسون شود، به ۲۰میلیون دلار افزایش داد. لوینسون، کارمند بازنشسته پلیس فدرال آمریکا، در اسفند ۱۳۸۵ در ایران  ناپدید شد.

در آگهی که روز دوشنبه سیزدهم آبان‌‌ماه در حساب کاربری مربوط به برنامه «پاداش برای عدالت» در توییتر منتشر شد، به ناپدید شدن لوینسون اشاره شده است. رابرت لوینسون در نهم مارس سال ۲۰۰۷  پس از ترک هتل مریم جزیره کیش، در مسیر رفتن به فرودگاه کیش ناپدید شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بخشی از پیام روز دوشنبه‌ خود به مناسبت چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا، رژیم ایران را متهم کرد که کماکان شهروندان آمریکایی را به گروگان می‌گیرد. در بخشی از پیام روز دوشنبه پمپئو، ضمن اشاره به موضع‌گیری دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، حکومت ایران، مسئول ناپدید شد رابرت لوینسون معرفی شده است.

در برابر ایران، بارها گفته است که از سرنوشت لوینسون بی‌اطلاع است و بازداشت او را  در ایران نیز تکذیب کرده است. هرچند خانواده لوینسون مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که از سرنوشت او به خوبی مطلع هستند.

در ابتدا گفته شد لوینسون به‌منظور تحقیق بر روی «قاچاق سیگار » وارد ایران شده‌ است. هرچند بعدها خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی نوشت که به یافته‌هایی به دست آمده که نشان می‌دهد لوینسون برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، کار می‌کرده است.

چهار سال پس از ناپدید شدن لوینسون در جنوب ایران، تصاویری از او منتشر شد. او در پیام ارسالی خود، خواهان همکاری با ربایندگانش شده بود و خواسته بود که به او کمک شود. او گفته بود که بیمار است و وضعیت سلامتی خوبی ندارد.

آمریکا ابتدا یک میلیون دلار و سپس، در سال ۲۰۱۵، پنج میلیون دلار پاداش برای اطلاعاتی که به یافتن یا آزادی و بازگشت لوینسون منجر شود، تعیین کرد.

برنامه «پاداش برای عدالت»، یک برنامه قانونی در وزارت خارجه آمریکا است که از سال ۱۹۸۴ با هدف ترغیب افراد مطلع به ارائه اطلاعات درخواست شده پایه‌گزاری شده است.

بر پایه داده‌‌های رسمی مرکز «پاداش برای عدالت» تاکنون دولت ایالات متحده به بیش از ۱۰۰ تن، در مجموع بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار پرداخت کرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More