شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پایان نخست‌وزیری نواز شریف در پاکستان با حکم دیوان عالی

 

دیوان عالی پاکستان، امروز، جمعه ششم مردادماه، نواز شریف، نخست‌وزیر آن کشور را برکنار کرد.

پس از رأی دادگاه، مبنی‌بر عدم کفایت او برای باقی ماندن در جایگاه نخست‌وزیری و صدور دستور انجام تحقیقات جنایی در مورد اتهامات فساد مطرح‌شده در مورد خانواده‌‌اش، نواز شریف از نخست‌وزیری استعفا کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعجاز افضل خان، یکی از قضات، امروز در دیوان عالی گفت که «او دیگر به‌عنوان یک عضو صادق، واجد شرایط  حضور در پارلمان و باقی ماندن در مقام نخست‌وزیری نیست».

پیش از تصمیم دادگاه، چندین نفر از وزرای کابینه، ازجمله نزدیک‌ترین متحدان شریف اعلام کرده بودند که حزب حاکم، به حکم دیوان عالی، احترام خواهند گذاشت.

اکنون حزب حاکم «مسلم‌لیگ-نواز» (PML-N) که در پارلمان اکثریت را از آن خود دارد، باید فرد دیگری را معرفی کند، که تا زمان برگزاری انتخابات در سال آینده، در جایگاه نخست‌وزیری قرار گیرد.

این دادگاه، در یک اقدام غافلگیرکننده، اسحاق دار (Ishaq Dar)، وزیر خزانه‌داری پاکستان را نیز از کار برکنار کرده است. او که یکی از نزدیک‌ترین متحدان شریف است، در چند سال گذشته با فرماندهی اقتصاد کشور، رشد اقتصادی را به بالاترین میزان آن در طول یک دهه‌ی گذشته رسانده است.

این برکناری‌ها، پس از دوره‌ای ثبات نسبی که با بهبود امنیت در این کشور مسلح به سلاح هسته‌ای همراه بوده است، پاکستان به یک دوره‌ی جدید بحران سیاسی می‌کشاند.  

از سال ۱۹۴۷ و استقلال پاکستان از حکومت استعماری بریتانیا، هیچ‌یک از رؤسای دولت [غیرنظامی] آن کشور، نتوانسته‌اند دوره‌ی ۵ساله‌ی نخست‌وزیری را به پایان برسانند. به همین دلیل، برکناری شریف که در سه دوره‌ی مختلف به‌عنوان نخست‌وزیر، ریاست دولت پاکستان را برعهده داشته است، بار دیگر نگرانی‌هایی را در مورد دموکراسی شکننده‌ی آن کشور برمی‌انگیزد.

حکم دیوان عالی پاکستان، به اتفاق آرا در مورد عدم کفایت نواز شریف، بعد از حدود یک سال و نیم از آغاز روند رسیدگی قضایی و تحقیقات در مورد اتهامات فساد مالی نخست‌وزیر پاکستان و فرزندانش که در «پرونده‌ی اسناد پانامایی» آشکار شده بود، اعلام شده است.

در فروردین ماه سال ۱۳۹۵، در پی افشای بیش از ۱۱ و نیم میلیون سند از پرونده‌های شرکت حقوقی پاناماییموساک فونسِکا، که به «اسناد پانامایی» مشهور شدند، اطلاعاتی در مورد فرار مالیاتی، پول‌شویی یا دور زدن تحریم‌ها (ازطریق ثبت شرکت و انجام معامله در خارج از کشور) از سوی صدها هزار نفر از مشتریان این شرکت افشا شد که نام تعداد زیادی از شخصیت‌ها، سیاست‌مداران و شهروندان ثروتمند یا سرشناس کشورهای مختلف در میان آنها به چشم می‌خورد. نام نواز شریف و سه‌نفر از فرزندانش، مریم، حسن و حسین و همچنین دامادش نیز در «اسناد پانامایی» آمده بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More