شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
انتخابات شهرداری‌های ترکیه

پیروزی مخالفان اردوغان در استانبول و آنکارا

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده  که اکرم امام اغلو، از جناح اپوزیسیون در استانبول پیشتاز است.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه به نقل از رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه گزارش داده است که در کلانشهر استانبول، اکرم امام اوغلو با حدود ۲۸ هزار (۲۷۸۸۹) رای بیشتر، از رقیب خود بنعلی ییلدیریم از حزب «عدالت و توسعه» اردوغان پیش است.

شورای عالی انتخابات، آرای امام اوغلو را ۴ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۶۵۰ رای و آرای ییلدیریم را ۴ میلیون و ۱۳۱هزار و ۷۶۱ رای عنوان کرده است.

شمارش تقریبا نهایی آرا در انتخابات شوراها و شهرداری‌ها در ترکیه حاکی از شکست  نامزدهای حزب عدالت و توسعه تحت رهبری رجب طیب اردوغان، رییس‌ جمهوری ترکیه در آنکارا است.

طبق آخرین آمار، شمارش آرا به گفته‌ برخی رسانه‌ها نهایی شده است و منصور یواش، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق که اصلی‌ترین حزب مخالف در این کشور است در آنکارا پایتخت ترکیه ۵۰/۹ درصد آرا را از آن خود کرد. این در حالی است که نامزد حزب عدالت و توسعه با ۴۷/۰۶ در جایگاه دوم قرار گرفته است.

خبرگزاری رسمی آناتولی گزارش داد حزب حاکم به نحوه شمارش صندوق‌ها در برخی حوزه‌ها اعتراض خواهد کرد.

اکرم امام‌اغلو، نامزد حزب مخالف در استانبول، قبل از اعلام نتایج نهایی گفته بود که بر نامزد حزب حاکم بن‌علی ییلدیریم، که قبلا در پست نخست‌وزیری خدمت کرده، پیروز شده است. امام‌اغلو مدعی کسب آرای بیشتر از رقیب خود شده بود.

از طرفی ییلدیریم هم در جمع هوادارانش از پیروزی خود در انتخابات خبر داده بود.

اردوغان در جمع هوادارانش تلویحا شکست در استانبول را پذیرفته  و گفته بود: «حتی اگر مردم ما پست شهرداری را واگذار کردند در عوض نواحی همچنان در دست حزب عدالت و توسعه است.»

با این حال، او تاکید کرد حزب تحت رهبری او به نتایج شمارش آرا در برخی حوزه‌ها در این شهر مهم اعتراض خواهد کرد.

اردوغان ۶۵ ساله که ۱۶ سال پیش به قدرت رسید، دو ماه مانده به انتخابات برای پیروزی نامزدهای حزب حاکم تبلیغ و نتیجه انتخابات را برای «بقای» ترکیه حیاتی توصیف می‌کرد.

با این حال، برنامه‌های تبلیغاتی و پوشش گسترده آنها در رسانه‌های کشور به دلیل شرایط رو به افول اقتصاد این کشور بی‌ثمر ماند.  

کمال قلیچ‌دار‌اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، گفت: «مردم به مردم‌سالاری رای داده و مردم‌سالاری را برگزیده‌اند.»

به گفته او، نامزدهای این حزب در آنکارا، استانبول و همچنین شهر مهم و ساحلی ازمیر، که سومین شهر بزرگ ترکیه است، به پیروزی دست یافته‌اند.

شکست حزب اسلام‌گرای حاکم در آنکارا ضربه بزرگی به اردوغان است. اما اهمیت شکست حزب تحت رهبری اردوغان در استانبول حاکی از کاهش حمایت مردمی در پایگاه اصلی اوست. اردوغان در دهه ۱۹۹۰میلادی شهردار استانبول بود و از آنجا به بالاترین مقام اجرایی کشور رسید.

او در سخنرانی خود در آنکارا وعده داد که دولتش وقت و انرژی خود را صرف بهبود اقتصاد کشور خواهد کرد تا بتواند برای انتخابات سراسری سال ۲۰۲۳ جایگاه خود را تثبیت کند.

اردوغان افزود: «ما یک دوره طولانی در پیش رو داریم و باید بدون عقب‌نشینی از اقتصاد بازار آزاد به اصلاحات اقتصادی دست بزنیم.»

رییس جمهوری ترکیه حمایت مردمی خود را مدیون اقتصاد قوی کشورش بود اما بحران ارزی این کشور پس از انتخابات سال گذشته که منجر به کاهش ۳۰ درصدی ارزش پول ملی کشور شد اقتصاد ترکیه را به سمت رکود برد.

ناظران بر این باورند که نتیجه انتخابات محلی روز یکشنبه نشانگر نارضایتی مردم ترکیه از تورم ۲۰  درصدی و بیکاری روزافزون در این کشور است.

ساکنان مناطق جنوب شرق ترکیه که عمدتا کردنشین است به مناسبت پیروزی نامزدهای حزب دموکراتیک خلق‌ها، که از احزاب هوادار کردهاست، به خیابان آمدند. دولت ترکیه همواره این حزب را متهم به ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) کرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More