شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چین برای اولین بار هیچ مورد جدیدی از ابتلای کرونا گزارش نکرد

چین برای اولین بار از آغاز شیوع کرونا هیچ گونه مورد ابتلای جدید را در داخل گزارش نداده است. مقامات چین روز پنج‌شنبه ۳۴ مورد جدید کرونا را ثبت کردند که همگی آنها از کشورهای خارجی آمده بودند.

این خبر برای چین که طی ماه‌های گذشته نبردی بسیار پر هزینه را برای مقابله با کرونا در پیش گرفته بود و در این مدت شاهد متوقف شدن روال عادی زندگی بود، موفقیت بسیار بزرگی به حساب می‌آید.   

حال مقامات چینی می‌توانند بر روی احیای اقتصاد این کشور که تقریبا به حالت توقف درآمده بود تمرکز بیشتری داشته باشند. در روزهای اخیر، فعالیت‌های اقتصادی در این کشور به آرامی از سرگرفته شده است.

اما خطر هنوز برای چین رفع نشده است. به گفته کارشناسان، باید چهارده روز بدون اعلام هیچ مورد ابتلای جدید سپری شود تا بتوان نتیجه گرفت که دوره همه‌گیری در چین به پایان رسیده است.

حال باید دید آیا با از سر گرفته شدن فعال روزمره و از بین رفتن محدودیت‌های مسافرتی، آیا باز هم این همه‌گیری به این کشور بازمی‌گردد یا نه.

به گفته پروفسور بن کاولینگ، استاد اپیدمی‌شناسی دانشگاه هنگ‌کنگ، کاملا مشخص است که اقدامات چین اولین موج شیوع کرونا را متوقف کرده است. حال سوال اصلی این است که اگر موج دومی در راه باشد چه خواهد شد، زیرا اقداماتی که چین تاکنون انجام داده برای درازمدت اقدامات پایداری نبوده‌اند.

در همین حال، هنوز تعداد موارد ابتلا به کرونا در چین ۸۰ هزار و ۹۲۸ نفر، تعداد جان‌باختگان سه هزار و ۲۴۵ نفر و تعداد بهبودیافتگان ۷۰ هزار و ۴۲۰ نفر است.

مقامات چینی برای کنترل همه‌گیری، مدارس و محل‌های کار را تعطیل کردند، محدودیت‌های سختگیرانه برای سفر وضع کردند و بخش زیادی از جمعیت چین را تحت قرنطینه قرار دادند. به عنوان مثال، از ماه ژانویه، ۵۰ میلیون نفر جمعیت استان هوبی به مرکزیت شهر ووهان که اولین کانون شیوع کرونا بوده است تحت قرنطینه بسیار سختگیرانه‌ای قرار داشتند.

در آغاز کارزار مقابله با کرونا در ووهان، مقامات چین در عرض یک هفته دو بیمارستان اختصاصی برای کرونا ساختند و کارکنان درمانی را از سایر نقاط کشور به آنجا اعزام کردند. در این میان دولت در اقدامی بی‌سابقه مشخصات تماس کلیه افراد مبتلا شده را جمع‌آوری کرد تا بتواند وضعیت همه آنان را پیگیری کند.

تنها در ووهان، هزار و ۸۰۰ تیم چهار یا پنج نفره به پیگیری وضعیت ده‌ها هزار نفر پرداختند. حال ووهان برای اولین بار اعلام کرده است که هیچ مورد جدید از ابتلا را ثبت نکرده است.

برخی کارشناسان از کارزار چین علیه کرونا به عنوان بزرگترین و جدی‌ترین عملیات کنترل بیماری در طول تاریخ یاد کرده‌اند و به بقیه کشورها توصیه می‌کنند که از الگوی چین در اقدامات خود بهره بگیرند. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More