شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گاردین: بوریس جانسون از تماس با صاحبان واقعی قدرت در ایران محروم ماند

 

روزنامه گاردین در تحلیلی پیرامون سفر بوریس جانسون به ایران می‌نویسد وزیر خارجه بریتانیا نتوانست با تصمیم‌گیران واقعی قدرت در ایران، که همان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، در مورد نازنین زاغری تماس و گفت وگو داشته باشد.

گاردین می‌نویسد: «بوریس جانسون پیش از سفر به ایران حکومت آن کشور را به عروسک روسی تشبیه کرده بود که در داخل ظاهر دموکراتیک حکومت آن یک ساختار قدرت دیگر که بر کشور حکومت می‌کند وجود دارد که توسط سپاه پاسداران اداره می‌شود.

در سطح دیپلماتیک، بوریس جانسون با حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران ملاقات و گفت وگو داشته است. اما وی در تلاش برای آزاد کردن نازنین زاغری- راتکلیف هیچ دسترسی به دولت پنهان در ایران که سپاه و قوه قضائیه و دادگاه‌های انقلاب می‌باشد نداشته است.

چگونگی ارتباط میان این دو دولت ظاهری و پنهانی در ایران کاملاً مشخص نیست.

دیپلمات‌های پیشین که در ایران خدمت کرده‌اند می‌گویند بوریس جانسون لازم بود از خود مقداری احترام و جدّیت نسبت به مقامات ایرانی نشان دهد و پس از دیدار او با سخنگوی مجلس علی لاریجانی و علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی و خود روحانی، ایرانی‌ها اکنون می‌گویند بوریس جانسون اعتراف کرده است که ایران دارای یک حق مشروع در مورد سرنوشت کشورهای منطقه است.

ممکن است برای برخی ترک ایران از سوی بوریس جانسون بدون بازگرداندن نازنین زاغری- راتکلیف اندکی ناامیدکننده باشد اما امید به آزاد ساختن او در طول سفر جانسون امری غیرواقعی به‌نظر می‌رسید. با این حال شواهدی وجود دارد که پیشرفت‌هایی در این زمینه کسب شده است. موضوع اتهامات جدید علیه نازنین اکنون برطرف شده که تا حدی امیدواری خانواده او را افزایش می‌دهد. خواسته‌های ایران در مقابل این موضوع روشن است. ایران خواهان باز پس گرفتن 300 میلیون پوند پول تانک‌های فروخته‌نشده چیفتن زمان شاه است.

البته بریتانیا هنوز راهی را برای پرداخت این مبلغ که به‌عنوان نقض برخی تحریم‌های مالی علیه ایران مطرح شود پیدا نکرده است.

ایران همچنین از انگلیس می‌خواهد تا به بانک‌های آن اجازه فعالیت مشروع بدهد. دولت انگلیس فقط با کارگزاری بانک مرکزی بریتانیا برای بانک‌های ایرانی موافقت کرده و آنها هنوز قادر به نقل و انتقالات و باز کردن حساب نیستند.

نازنین زاغری- راتکلیف تنها می‌تواند امیدوار باشد پس از رفع این مشکلات مطرح شده در بالا و تجدید روابط میان دو کشور او نیز شاید آزادی خود را بازیابد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More