شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۱ سناتور جمهوری‌خواه به تایید پیروزی بایدن در کنگره اعتراض خواهند کرد

یازده سناتور جمهوری‌خواه اعلام كردند روز چهارشنبه در کنگره و به هنگام تایید آرای الکترال انتخاباتی جو بایدن، رییس جمهوری منتخب آمریکا، به آن اعتراض خواهند کرد.  

 تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده، اعلام کرد که در روز ششم ژانویه، ۱۷ دی ماه، هنگامی که نتایج آرای الکترال  انتخاباتی در کنگره اعلام می‌شود نزدیک به یازده سناتور جمهوری‌خواه برای به چالش کشیدن پیروزی جو بایدن، رییس جمهور منتخب اقدام خواهند کرد زیرا آنان معتقدند که  آرای الکترال انتخاباتی در برخی ایالت‌ها، «به طور قانونی تایید نشده است». 

سناتورهای معترض به نتایج آرای الکترال انتخاباتی جو بایدن، همچنین تاکید کردند که کنگره باید کمیسیون ممیزی تشکیل دهد و طی ۱۰ روز نتایج در ایالت‌های معترض را مورد بررسی قرار دهد.

رییس دفتر مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنس از اقدام گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه که هفته آینده قصد دارند آرای الکترال را به چالش کشیده و «نگرانی‌های مربوط به تقلب در انتخابات» را طرح کنند، استقبال می‌کند. 

در حالی که میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا در بیانیه‌ای، به تلاش تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه برای به چالش کشیدن آرای الکترال جو‌بایدن انتقاد کرد و گفت: استدلال سناتور تد کروز «بی معنی» است و گروهی از سناتورهای هم حزبی برای امیدهای سیاسی خود دموکراسی کشور را زیر پا می‌گذارند.

وال‌استریت ژورنال پیش‌بینی کرد که احتمالا هیچ یک از این چالش‌ها موفق نخواهد شد، اما این سناتورها فرصتی خواهند داشت تا وفاداری خود به دونالد ترامپ را نشان دهند. به نوشته این روزنامه، این اقدام همچنین اختلاف میان جمهوری‌خواهان درباره قبول نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را برجسته می‌کند.

رویترز نیز این حرکت را اقدامی نمادین دانست که عملا هیچ شانسی ندارد تا از پیروزی بایدن جلوگیری کند.

از سوی دیگر، تلاش تد کروز به نوعی مخالفت با میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، تلقی می‌شود که گفته بود  سنا در تایید انتخابات نقشی تشریفاتی دارد و به دنبال جلوگیری از مذاکرات گسترده در مورد نتیجه انتخابات است. 

پیشتر میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، و برخی دیگر از اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنا، پیروزی جو بایدن، رییس جمهوری منتخب آمریکا را تبریک گفته و از همکاران خود خواسته‌اند که در کشمکش‌های مربوط به نتیجه انتخابات شرکت نکنند.

بر اساس قانون انتخابات آمریکا، کنگره باید برای تصویب پیروزی بایدن در شمارش آرای الکترال انتخاباتی جلسه مشترکی را در روز ششم ژانویه، ۱۷ دی، برگزار کند. اعتراض برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه و تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان می‌تواند موجب بحث و جدل و رای گیری در هر دو مجلس کنگره شود.

مایکل گوین، یکی از سخنگویان کمپین جو بایدن، نیز این اقدام را  نمایشی  عنوان کرد که با هیچ مدرکی پشتیبانی نمی‌شود.

گوین گفت: «این تردستی واقعیت را تغییر نخواهد داد که بایدن، رییس جمهور منتخب روز ۲۰ ژانویه سوگند می‌خورد، این ادعاهای بی‌اساس قبلا توسط دادستان کل ترامپ، و ده‌ها دادگاه و مقامات انتخاباتی در هر دو حزب بررسی و رد شده است.»

درک مولر، استاد حقوق دانشگاه آیووا هم به رویترز گفت که فشار برای بازرسی یک اقدام سیاسی است که بر نتیجه انتخابات تاثیر نخواهد گذاشت.

مولر گفت که اگرچه قانون سال ۱۸۸۷ که گفته نمایندگان کنگره انتخابات را تایید می‌کنند مبهم است، اما بیشتر حقوقدان‌ها معتقدند که کنگره فاقد صلاحیت قانونی لازم برای بررسی انتخابات است.

مولر اضافه کرد، حتی اگر نمایندگان کنگره این قدرت را داشتند، باز هم باید اکثریت از این ایده پشتیبانی کنند که هیچ شانسی برای حمایت از این پیشنهاد وجود ندارد.

در بیانیه‌ای که کروز منتشر کرد، سناتورهای امضاکننده گفته‌اند که انتظار ندارند تلاش آنها موفق شود. آنها نوشته‌اند: «ما ساده لوح نیستیم و انتظار داریم كه اكثر دموكرات‌ها و  بیش از چند جمهوری‌خواه، علیه این خواسته رای دهند.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More