شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اینستاگرام به بازار خرده‌فروشی آنلاین وارد می‌شود

فایننشال تایمز در گفت‌وگویی اختصاصی با آدام ماسری (Adam Mosseri) مدیر اینستاگرام، از او نقل کرده است که این رسانه اجتماعی در چشم‌اندازی بلندمدت قصد دارد به بازار خرده‌فروشی آنلاین وارد شود. 

او که از اکتبر سال گذشته به این سمت منصوب شده، گفته است: «هدف ما ایجاد ارتباط بین خریداران، فروشندگان و تعداد زیادی از اینفلوئنسرها یا چهره‌های اینستاگرامی است.»

ماسری گفت: «ما با اضافه کردن امکان خرید در اپلیکیشن، به خریداران این امکان را می‌دهیم که بدون خروج از اینستاگرام خریدشان را تکمیل کنند. همچین قابلیت سبد خرید نیز برای انتخاب موازی چند محصول و نگه‌داری آن‌ها در سبد، امکانی است که ما با کمک آن می‌توانیم ارزش فوق‌العاده‌ای برای هر کسی که از بستر اینستاگرام برای خرید استفاده می‌کند، ایجاد کنیم.»

فیسبوک در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را به قیمت یک میلیارد دلار از آن خود کرد و طبق تحلیل موسسه سان‌تراست رابینسون هامفری (SunTrust Rabinson Humphry) این سرویس اشتراک عکس با جذب نزدیک به یک میلیارد کاربر که بیشتر آن‌ها جوان هستند، اکنون ۱۵۸ میلیارد دلار ارزش دارد.

بر اساس تخمین همین موسسه، اینستاگرام می‌تواند در سال جاری تا ۱۵/۸ میلیارد دلار برای فیسبوک درآمدزایی کند؛ تقریبا به اندازه درآمد یک دوره سه‌ماهه فیسبوک. 

همچنین تحلیلگران دویچه بانک (Deutsche Bank) آلمان معتقدند که اینستاگرام می‌تواند تا اوایل سال ۲۰۲۱ تا ۱۰ میلیارد دلار از فروش محصولات ایجاد درآمد کند.

مدیر اینستاگرام تاکید کرده که خرده‌فروشی، برنامه بلندمدت اینستاگرام بوده و برای آن نیاز به زیرساخت‌های اساسی وجود داشته است. برای این کار لازم بوده که با موسسات مالی و پرداخت در کشورهای مختلف رایزنی شود تا امنیت خرید خریداران تامین شود.

به گفته ماسری جمع‌آوری و سر هم کردن این پازل بزرگ زمان بسیار زیادی لازم داشته و پروژه‌ای یک ساله نبوده بلکه بیشتر شبیه یک برنامه پنج تا ۱۰ ساله است.

اما او از ترسیم طرحی سخن گفته که اینستاگرام را به حوزه تجارت آمازون و علی‌بابا نزدیک می‌کند. حتی این امکان وجود دارد که اینستاگرام مانند پیام‌رسان WeChat در چین، یک «اپ چند منظوره» (یا Super app) شود که کاربران چینی با کمک آن و بدون خروج از اپلیکیشن اقدام به انتقال پول، خرید و انجام بازی و سایر امور خود می‌کنند.

ماسری در گفت‌وگو با فایننشال تایمز اضافه می‌کند که داده‌ها و تحلیل‌های تازه نشان می‌دهند الگوی وقت‌گذراندن مشتریان می‌تواند به عنوان مولفه‌ای مهم مورد توجه قرار گیرد. بدین ترتیب فعالیت‌های تجاری مشتریان و محصولات مورد نظرشان بر اساس علاقه‌شان در معرض نمایش آن‌ها قرار داده می‌شود. او معتقد است در پلتفرم اینستاگرام این پتانسیل وجود دارد و تبلیغات هدفمند در انتخاب محصول مورد نظر به مشتری کمک می‌کنند.

از سوی دیگر ماسری اشاره می‌کند که اغلب فروشندگان نیز در خصوص پرداخت کارمزدی معقول به ازای تراکنش حاصل از خرید و فروش اجناس، بسیار راغب و هیجان‌زده هستند. این می‌تواند برای فروشندگان به مثابه بازگشت سرمایه مثبت باشد و آن‌ها را به شدت جذب بازاری در بستر اینستاگرام خواهد کرد.

گفته شده که اینستاگرام در ماه مارس امسال، امکان فروش مستقیم محصولات را به ۲۰ برند مد و لباس آمریکایی به همراه افراد اثرگذاری که با این برندها همکاری می‌کرده‌اند داده است. پرداخت‌ها نیز با مشارکت پی‌پال (PayPal) و از طریق آن مدیریت شده‌اند. 

به گفته ماسری، بعضی خریداران دقیقا می‌دانند قصد خرید چه محصولی را دارند و دیگران علاقه دارند که با مرور صفحات به محصول یا محصولات مورد نظر خود برسند و اینستاگرام برای آن‌ها مثل یک ویترین‌گردی مجازی با پتانسیل فروش بالا به حساب می‌آید. کافی است تنها دسته‌بندی مد و ابزارهای الکترونیک به عنوان نمونه تصور شود.

ماسری می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم می‌توانیم به خوبی در این بازار نقش بازی کنیم و در خصوص بعضی ایده‌هایی که می‌توان پیاده کرد، هیجان‌زده هستیم.»

بسیاری از برندهای لباس احتمالا با این ایده اینستاگرام به طمع می‌افتند. چرا که به آن‌ها اجازه می‌دهد لباس‌ها و محصولات خود را به مشتریانی بفروشند که آن‌ها را پیش از این بر تن سلبریتی‌ها، افراد اثرگذار در اینستاگرم یا حتی دوستان خود دیده‌اند و این به معنی فروش بیشتر برای این برند‌ها است.

ماسری در بخش دیگری از گفته‌های خود اشاره می‌کند که تجارت در ژاپن یکی از مهمترین برنامه‌های آن‌ها برای سال پیش رو خواهد بود. به گفته او ژاپن جایی است که اینستاگرام در تابستان جاری ۱۰ تیم توسعه‌دهنده بسیار قدرتمند را در آنجا ساکن خواهد کرد. 

آقای ماسری همچنین افزوده که امنیت و سلامت در بستر اینستاگرام اولویت اول را برای او دارد. برای مثال در پی خودکشی مالی راسل (Molly Russel) دختر نوجوان بریتانیایی اوایل امسال میلادی، تنش‌های زیادی ایجاد شد. 

پدر مالی، تماشای محتواهای حاوی خودآزاری در اینستاگرام را عامل خودکشی دختر خود توصیف کرده بود. سیاستمداران بریتانیایی در حال برقراری چارچوب‌هایی هستند که پلتفرم‌های بزرگی مثل اینستاگرام و مدیران آن‌ها را مجاب کند که مسئولیت محتوای تولیدی در بستر سرویس یا اپلیکیشن خود را بپذیرند.

در قدمی دیگر از اینستاگرام و حرکت آن به سمت خرده‌فروشی، پیش از این اشاره شد که اینستاگرام قابلیت نمایش تعداد لایک‌های یک پست را حذف خواهد کرد تا توجه کاربران را به جای تعداد لایک‌ها، به محتوای هر پست جلب کند.

مطلب مرتبط: حذف آزمایشی نمایش عمومی تعداد لایک‌های پست‌ها در اینستاگرام

اما از سوی دیگر، آقای ماسری به صورت مستقیم از سوی مارک زاکربرگ مدیر فیسبوک مامور شده که در کنار اضافه کردن امکانات حریم شخصی بیشتر به پلتفرم اینستاگرام، این اپ و تجارت آن را تا حد ممکن به مدل شرکت مادر یعنی فیسبوک نزدیک کند.

او همچنین اشاره کرد: «در حال حاضر تصمیم‌های ما به سطحی رسیده که بر روی سایر خانواده [محصولات فیسبوک] نیز اثر می‌گذارد. این از بعضی جنبه‌ها موفقیت محسوب می‌شود. اما هم‌زمان منجر به پیچیدگی بیشتر در برخی حوزه‌ها می‌شود.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More