شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دخل و تصرف پلیس فتا در صفحه‌های پرطرفدار اینستاگرام؛ حذف تصاویر زنان

 

مدیر یک صفحه اینستاگرام که در زمینه عکاسی و هنر فعالیت دارد می‌گوید پلیس فتا وارد حساب کاربری‌اش شده و همه عکس‌هایی را که موی دختری در آنها پیدا بوده حذف کرده است.

صاحب این صفحه با نام «منیره» روز یکشنبه ششم مهر در توییترش نوشت پلیس فتا در حضور او برخی عکس‌ها را حذف کرد و ضمنا کلمه عبور و ایمیل حساب کاربری صفحه را تغییر داد تا از دسترسی او جلوگیری شود.

صفحه اینستاگرام این کاربر بیش از ۲۰ هزار دنبال‌کننده دارد. در حال حاضر به جای تصویر قبلی در محل نمایه (پروفایل)، لوگوی پلیس فتا دیده می‌شود که این عبارت در آن درج شده است: «به علت انتشار تصاویر غیر شرعی، این پیج به دستور مقام محترم قضایی موقتا از دسترس ادمین خارج گردید.»

این کاربر که در شهر یزد زندگی می‌کند همچنین نوشته است هنگام احضار به اداره پلیس فتا، به دلیل داشتن «سابقه سیاسی» از او درباره پرونده‌ سابقش نیز سوال شده و پلیس سعی در «تحقیر» او داشته است.

این کاربر همچنین نوشته است که ساعاتی پس از خروجش از پلیس فتا و در حالی که آنها از حساب کاربری‌اش بیرون آمده بودند، دست کم دو بار کسانی وارد حسابش شده‌اند. صاحب این صفحه اینستاگرامی ماجرا را در توییترش شرح داده بود اما ساعاتی بعد، حساب توییتری او نیز از دسترسی عمومی خارج شد.

کنترل پلیس فتا بر صفحات پر طرفدار فعال در حوزه مدلینگ،‌ عکاسی و هنر در رسانه‌های اجتماعی طی ماه‌های اخیر بیشتر شده است. 

ده‌ها نفر از گردانندگان این صفحه‌ها با عناوینی، از جمله انتشار محتوای «خلاف عفت عمومی»،‌ «غیراخلاقی» و «مبتذل»، از سوی پلیس فتا احضار شده‌اند.

در شهرستان‌ها نیز این کنترل تشدید شده است.

افزایش کنترل همزمان با بحران کرونا

همزمان با بیشتر شدن زمان خانه‌نشینی شهروندان به دلیل شیوع کرونا و نیاز به حضور آنها در فضای مجازی برای کار، تحصیل یا فعالیت هنری و سرگرمی، پلیس فتا صدها نفر، از جمله چهره‌های مطرح هنری، را به دلیل پست‌هایشان احضار کرده و به آنها اخطار داده است.

در میان احضارشدگان فعالان سیاسی و مدنی نیز به چشم می‌خورند.

در ماه‌های اخیر فشارها بر شهروندان مختلف در ارتباط با محتواهای سیاسی و انتقادی افزایش یافته است. از جمله موضوعاتی که با واکنش پلیس فتا یا دیگر نهادهای انتظامی و امنیتی روبه‌رو شده می‌توان به مواردی چون اعتراضات سراسری،‌ شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، اعدام‌ زندانیان سیاسی،‌ افزایش تورم و بالا رفتن قیمت ارز، اشاره کرد.

به تازگی پلیس اعلام کرد شش مدیر کانال تلگرام را در ارتباط با افزایش قیمت ارز بازداشت کرده است.

یک کاربر اینستاگرام که سابقه فعالیت سیاسی در یکی از شهرستان‌های ایران را دارد در همین زمینه به ایران‌اینترنشنال گفت هنگام بازجویی‌ها در اداره اطلاعات، حساب کاربری اینستاگرام او در مقابلش بدون سوال از رمز عبور باز شده و درباره پیام‌هایش مورد بازجویی قرار گرفته است.

نگرانی درباره دسترسی نیروهای امنیتی و انتظامی به حساب‌های کاربری شهروندان طی سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری دولت روی پروژه «اینترنت ملی» و اعمال محدودیت‌های بیشتر اینترنتی افزایش یافته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی به صورت مستقیم تایید کرد در برنامه توسعه پیام‌رسان‌های داخلی حکومت، ستاد کل نیروهای مسلح نیز نقش دارد.

یک فعال سیاسی که نخواست نامش علنی شود به ایران اینترنشنال می‌گوید اخیرا پس از احضار از سوی نهادهای امنیتی، با دسترسی آن‌ها به متن پیام‌هایش در واتس‌اپ مواجه شد.‌

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More