شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
با هدف جلوگیری از تغییرات اقلیمی

بیل گیتس از دولت آمریکا خواست رهبری قدرت اتمی جهان را به‌دست گیرد

 

بیل گیتس با انتشار نامه پایان سال خود، از دولت آمریکا خواست که با هدف جلوگیری از تغییرات اقلیمی، مثل گذشته نقش برجسته خود را در تحقیقات اتمی و به‌کارگیری فناوری‌های نو در زمینه انرژی هسته‌ای از سر بگیرد. بنیان‌گذار مایکروسافت می‌گوید متقاعد کردن رهبران آمریکا برای این منظور، یکی از کارهایی است که در فهرست فعالیت‌های سال ۲۰۱۹ او قرار دارد.

گیتس در نامه‌ای که شنبه شب، ۸ دی‌ماه، منتشر کرد، می‌گوید: «جهان نیاز دارد تا برای جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی روی راهکارهای زیادی کار کند. فناوری هسته‌ای پیشرفته یکی از این راه‌حل‌ها است و من امیدوارم رهبران ایالات متحده را متقاعد کنم تا وارد این بازی شوند.»

بیل گیتس ۱۲ سال پیش شرکت تراپاور (TerraPower) را راه‌اندازی کرد تا از طریق آن، نمونه جدیدی از راکتورهای هسته‌ای را طراحی کند. او حالا اذعان می‌کند به‌دلیل محدودیت‌هایی که دولت ترامپ در زمینه همکاری‌های اقتصادی علیه چین وضع کرده، عملا طرح بزرگ شرکت او برای آزمایش برخی فناوری‌های نوین هسته‌ای در آن کشور، از میان رفته است. گیتس می‌گوید: «ما امیدوار بودیم تا طرح آزمایشی خود را در چین اجرا کنیم، اما تغییر اخیر در سیاست‌های ایالات متحده آن‌ را غیرممکن کرده است.»

او وعده داده است که درصورت به‌روز شدن برخی قوانین و همچنین بهبود فضای سرمایه‌گذاری بر انرژی هسته‌ای، طرح خود را در آمریکا اجرایی کند.

تراپاور قرارداد ساخت طرحش با همکاری شرکت ملی هسته‌ای چین را در سال ۲۰۱۵ امضا کرده بود. موضوع این قرارداد، امکان‌سنجی و ساخت نسل چهارم راکتورهای هسته‌ای با فناوری موج متحرک و استفاده از اورانیوم ضعیف‌شده به‌عنوان سوخت بود که با هدف به حداقل رساندن زباله‌های هسته‌ای طراحی شده است.

در آن زمان تراپاور وعده داده بود طرحش تا سال ۲۰۲۲ عملی شود. برخلاف استاندارد راکتورهای آب سبک که با استفاده از اورانیوم غنی‌شده انرژی تولید می‌کنند، سوخت این طرح، اورانیوم رقیق است. اورانیوم رقیق در حال حاضر به عنوان پسماندی خطرناک از شکافت هسته‌ای به‌جا می‌ماند و یکی از اصلی‌ترین معضلات زیست‌محیطی راکتورهای کنونی است.

سال گذشته کنسرسیومی از پنج شرکت چینی فعال در حوزه انرژی هسته‌ای، یک‌ میلیارد یوآن (۱۵۳ میلیون دلار) روی توسعه فناوری موج متحرک سرمایه‌گذاری کردند.  

کارشناسان پیش از این نیز پیش‌بینی کرده بودند که محدودیت قوانین صادرات اعمال‌شده ازسوی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، مانع توسعه طرح هسته‌ای تراپاور در چین خواهد شد.

گیتس در نامه خود تاکید کرده است که «برای مقابله با تغییرات اقلیمی، انرژی هسته‌ای ایدئال است». او می‌گوید انرژی هسته‌ای تنها منبع بدون کربن و توسعه‌پذیر است که در  ۲۴ ساعت شبانه‌روز در دسترس است. بنیان‌گذار مایکروسافت عقیده دارد مشکلاتی نظیر خطر وقوع حوادث که در راکتورهای امروزی وجود دارد، به کمک نوآوری از میان خواهد رفت.

ایالات متحده بزرگ‌ترین تولید کننده برق به کمک انرژی هسته‌ای است. ۹۸ راکتور فعال این کشور توان تولید یک‌صد هزار مگاوات برق را دارند. فرانسه با ۵۸ راکتور و چین با ۴۶ راکتور، در رده‌های دوم و سوم جهان قرار دارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More