شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
یک نماینده مجلس عنوان کرد

فعالیت «هاتگرام» و «تلگرام طلایی» خلاف نظر رهبر ایران است

«حمیده زرآبادی»، نماینده مجلس ایران عنوان کرد «هاتگرام» و «تلگرام طلایی»، اپلیکیشن‌های جایگزین تلگرام که علی‌رغم فیلتر شدن این برنامه، آزادانه در ایران در دسترس هستند برخلاف نظر رهبری فعالیت می‌کنند.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اعتماد مردم نسبت به شبکه‌های اجتماعی داخلی گفت: «اعتماد را خود سیاست‌گذاران باید ایجاد کنند؛ مردم حق دارند که اعتماد نمی‌کنند.»

او با اشاره به موضوع فیلترینگ اظهار داشت: «مقام معظم رهبری فرمودند دستیابی به اطلاعات بدون اجازه اشخاص شرعا مشکل دارد اما مشاهده می‌کنیم علی‌رغم توصیه ایشان «هاتگرام» و «تلگرام طلایی» ایجاد می‌شود که وقتی شما آن را نصب می‌کنید دقیقا به تلگرام متصل می‌شود که از این طریق اطلاعات‌ قابل دست‌یابی است و این کار را در داخل ایران انجام ‌می‌دهند.»

زرآبادی همچنین با گلایه از این شیوه سیاست‌گذاری در کشور که نتیجه آن، عدم اعتماد مردم شده است یادآور شد: «بارها سوال کردیم این کارها را چه کسی در کشور انجام می‌دهد و پاسخی نشنیدیم.»

پس از فیلتر شدن تلگرام در ایران، حواشی زیادی پیرامون دو برنامه «هاتگرام» و «تلگرام طلایی» شکل گرفت و کارشناسان امنیت اینترنت نگرانی خود را درباره مالکیت این اپلیکیشن‌ها و امکان سرقت داده‌های کاربران اعلام کردند. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که برخی از مقامات رسمی ایران نیز نسبت به امنیت و مالکیت این برنامه‌ها عکس‌العمل نشان دادند.

بر اساس شواهد، مالک اپلیکیشن‌های «هاتگرام» و «تلگرام طلایی»، شرکتی به نام «راه‌کار سرزمین هوشمند» است؛ مجموعه‌ای دانش‌بنیان و مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران. مدیران این شرکت پیش از فیلترینگ تلگرام تلاش کردند تا از طریق انتشار رپورتاژ آگهی در جراید و سایت‌های خبری، کاربران خود را افزایش دهند. این اتفاق در اوایل فصل بهار ۱۳۹۷ رخ داد؛ پیش از فیلتر شدن کامل تلگرام. به نظر می‌رسید گردانندگان این اپلیکیشن‌ها (که ارتباط آن‌ها با نهادهای امنیتی ایران محل سوال است)، از زمان دقیق قطعی شدن مسدودسازی دائمی تلگرام در کشور آگاه بودند و از فرصت باقی‌مانده برای افزایش اعتبار خود استفاده می‌کردند.

«ابوالحسن فیروزآبادی»، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در حالی آخرین تاریخ اجازه فعالیت این دو اپلیکیشن را ۱۵ شهریور اعلام کرده بود که چندی پیش، با تمدید سه ماهه این بازه، مهلت داده شده به مدیران این اپلیکیشن‌ها را تا پایان آذر تمدید کرد؛ مسئله‌ای که موجب گلایه «عبدالصمد خرم آبادی»، معاون وقت دادستان کل کشور شد.

شاید مهم‌تر از انتظار کشیدن تا آن بازه برای مشاهده وضعیت نهایی این برنامه‌ها، نگرانی برای سرنوشت اطلاعات میلیون‌ها کاربر ایرانی باشد که به واسطه سیاست‌گذاری‌ها و رانت‌های امنیتی پشت پرده، حال داده‌های خصوصی‌شان در مکانی نامشخص و در اختیار نهادهای بی‌نام و نشان قرار گرفته است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More