شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روسیه تلگرام را رفع فیلتر می‌کند؛ بازنگری در مسکو پیش از تهران

 

روسیه با عقب‌نشینی از تصمیم دو سال قبل خود، اعلام کرد ممنوعیت دسترسی به پیام‌رسان تلگرام در این کشور را برمی‌دارد.

سازمان نظارت بر رسانه‌های روسیه (روسکماندزور) روز پنجشنبه ۲۹ خردادماه اعلام کرد ممنوعیت این پیام‌رسان لغو خواهد شد.

این سازمان در وب‌سایت خود نوشت که این تصمیم با موافقت با دفتر دادستان کل روسیهگرفته شده است.

دادگاهی در روسیه در سال ۲۰۱۸ دستور داده بود این پیام‌رسان مسدود شود. دلیل این دستور استفاده از «افراط‌گرایان خشن» از تلگرام عنوان شد.

با این حال تلگرام حاضر نشد رمزگذاری پیام‌های کاربران را در اختیار مقام‌های روسیه قرار دهد و دلیل آن را نقض حریم خصوصی کاربران و بی‌نتیجه بودنش در مقابله با تروریست‌ها بیان کرد.

روزنامه ایندیپندنت نوشت روسیه در تلاش‌های «ناشیانه» برای مسدود کردن تلگرام، در مواردی دسترسی بخش بزرگی از اینترنت، از جمله بانک‌ها و حتی جیمیل، را قطع کرد.

این پیام‌رسان با وجود مسدود بودن، همچنان مورد استفاده گسترده مقام‌های روسی، سازمان‌ها و رسانه‌های دولتی قرار دارد.

پاول دوروف، موسس تلگرام، در هفته‌های گذشته از مقام‌های روسیه خواسته بود فیلترینگ این پیام‌رسان را لغو کنند و اطمینان داده بود تیم تلگرام در سال‌های گذشته ابزارهای جست‌وجوی محتوای افراط‌گرایانه و حذف آن بدون نقض حریم خصوصی کاربران را بهبود بخشیده است.

تصمیم جدید روسیه در حالی اجرا می‌شود که دولت این کشور همان زمانی اقدام به مسدودسازی تلگرام کرد که جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور یک حکم قضایی آن را ممنوع کرد.

تلگرام از جمله پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها در دو کشور روسیه و ایران بوده است.

 

ادامه ممنوعیت در ایران؛ آمر فیلترینگ در دادگاه

تلگرام در ایران پس از چندین‌بار تلاش برای فیلترینگ،‌ در اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۷ با دستور قضایی بیژن قاسم‌زاده، بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، مسدود شد.

این بازپرس سال گذشته در ارتباط با پرونده مفاسد اقتصادی اکبر طبری،‌ معاون پیشین قوه قضاییه، بازداشت شد و هم‌اکنون با قرار وثیقه آزاد است. پرونده او به عنوان متهم ردیف یازدهم این پرونده در حال رسیدگی است.

این پیام‌رسان پیش از مسدودسازی، به گفته معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی، در ایران دست‌کم ۴۰ میلیون کاربر داشت.

با لغو مسدودسازی تلگرام از سوی مسکو،‌ پافشاری بر این تصمیم از سوی تهران در حالی پس از بیش از دو سال همچنان ادامه دارد که در یک نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا که در مهر ماه ۱۳۹۷، حدود شش‌ماه پس از فیلترینگ تلگرام، انجام شد، مشخص شد میزان استفاده از آن تنها از ۶۲/۵ درصد به ۴۷/۳ درصد رسیده بود.

این کاهش استفاده با وجود فشار امنیتی و سرمایه‌گذاری گسترده حکومت ایران برای اجبار به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به جای تلگرام بوده است.

با آن‌که مقام‌ها و سازمان‌های دولتی ایران پس از فیلتر شدن تلگرام اعلام کرده بودند دیگر از این پیام‌رسان استفاده نمی‌کنند؛ پس از مدتی مجددا کانال‌های خبری خود را در آن فعال کردند.

تلگرام ماهانه ۴۰۰ میلیون کاربر در سطح جهان دارد؛ این پیام‌رسان پیشتر اعلام کرد از یک سال پیش ۱۰۰ میلیون کاربر جدید به آن اضافه شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More