شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
معاون وزیر ورزش و جوانان:

همه ایرانی‌ها فیلترشکن دارند

 

محمدمهدی تندگویان، معاون وزیر ورزش و جوانان ایران، با اشاره به گزارش‌های منتشر‌شده در خصوص احتمال فیلترینگ رسانه اجتماعی اینستاگرام، ضمن انتقاد از این موضوع گفت در حال حاضر همه کاربران اینترنت در ایران به ابزارهای دور زدن فیلترینگ مجهزند.

محمدمهدی تندگویان در این خصوص می‌گوید: «تقریبا هیچ ایرانی‌ای نیست که تلفن همراه هوشمند داشته باشد، اما روی تلفن همراهش فیلترشکن نصب نکرده باشد. این کاری است که تصمیم‌گیران فیلترینگ انجام داده‌اند. این افراد تنها کاری که کرده‌اند این است که تقریبا تمام کاربران ایرانی فضای مجازی یک فیلتر‌شکن هم دارند.» به عقیده او، آسیب این کار نسبت به زمانی که دسترسی آزادانه به اینترنت وجود داشته باشد بیشتر است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به هزینه‌های مادی و زمانی صرف‌شده برای فیلتر وب‌سایت‌ها در ایران، می‌گوید می‌شد این هزینه‌ها به‌نفع کاربران صرف شود: «می‌توانستیم تمام این مدت را صرف آگاهی، اطلاع‌رسانی، استفاده درست و سامان‌دهی مناسب و ... از هر فضایی استفاده کنیم.»

تندگویان با رد نگاه دشمن‌انگار به ابزارهای اینترنتی تولیدی کشورهای دیگر، آموزش استفاده درست از آن‌ها را راهکاری می‌داند که تصمیم‌گیرندگان این حوزه از آن غافل شده‌اند. برخورد به‌موقع با «متخلفان» نیز یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی اوست. تندگویان در ادامه اضافه می‌کند: «می‌توانیم از بسترهای مناسبی که در فضای مجازی توسط کشورهای دیگر درست شده خیلی خوب استفاده کنیم. اما چون آموزش نمی‌دهیم و به‌موقع با متخلفان برخورد نمی‌کنیم، حالا که این فضا فراگیر شده و اعضای زیادی پیدا کرده است، آن را فیلتر می‌کنیم. آسیب‌های اجتماعی این کار خیلی بیشتر از پیشگیری و سامان‌دهی آن‌ها است.»

او اشاره می‌کند مادامی‌که در قانون نهادهای نظارتی برای این فضا تعریف شده‌اند تا وظیفه مدیریت و پایش اینترنت را به عهده داشته باشند، دلیلی برای بستن دسترسی بسترهای اینترنتی وجود ندارد و می‌گوید: «در مورد فضای مجازی، هم شورای عالی فضای مجازی و هم نهادهای نظارتی مثل پلیس فتا و ... تشکیل شده است. سوال اساسی ما این است که اگر این همه نهاد برای کنترل داریم، می‌توانیم با افرادی که ممکن است در فضای مجازی مرتکب تخلف شوند برخورد کنیم و قوانین هم به قدر کافی وجود دارد، پس چرا باید یک بستر را فیلتر کنیم؟»

تندگویان تاکید می‌کند اگر این نهادها مسئولیت خود را انجام نمی‌دهند، بهتر است آن‌ها را تعطیل کرده و یک موسسه فیلترینگ باز کنیم.

هرچند او طرح موسسه فیلترینگ را احتمالا به‌عنوان کنایه‌ای سیاسی مطرح کرده است، اما کاربران داخل ایران سال‌هاست به‌واسطه فعالیت «کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه»، که با نام کمیته فیلترینگ نیز شناخته می‌شود، حضور سازمانی با نظرات سلبی در این زمینه را تجربه می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More