شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشف سیاره‌ای سه‌برابر بزرگ‌تر از زمین در فاصله شش سال نوری ما

 

تازه‌ترین سیاره فراخورشیدی (Exoplanet) کشف‌شده، در فاصله شش‌سال نوری از زمین، دور تک‌ستاره‌ای به نام برنارد (Barnard star)‌ می‌چرخد، تقریبا سه برابر ابعاد زمین را دارد و دمای آن همیشه زیر صفر است.

سیاره‌های فراخورشیدی، سیاره‌های خارج از منظومه شمسی‌اند و امیدواری بر این است تا در میان آنان، سیاره‌ای با اتمسفر و شرایطی مناسب برای حیات بشر یا دیگر موجودات پیدا شود.

براساس تحقیق تازه‌ای که در مجله نیچر منتشر شده است، پژوهشگران با کنار هم قرار دادن و بررسی داده‌هایی که درطول بیست‌سال جمع‌آوری شده، توانسته‌اند این سیاره را بیابد.

پیش‌تر، سیاره‌ای در صورت فلکی پراکیسما (Proxima Centauri) پیدا شده بود که ۴/۲ سال نوری با زمین فاصله دارد و حالا این سیاره تازه، دومین همسایه یافت‌شده در نزدیکی زمین است. با این تفاوت که صورت فلکی پراکیسما سه ستاره دارد، ولی این سیاره با ستاره‌اش، تنهاست.

سال‌ها بود که محقق‌ها امیدوار بودند در تک‌ستاره‌های نزدیک زمین، سیاره‌ای بیابند و این سیاره آن‌قدر نزدیک باشد که با پیشرفت فناوری‌ها، بتوان به آن سفر کرد.

یکی از پژوهشگران ارشد این تحقیق به سی‌ان‌ان گفت: «مهم‌ترین ویژگی این کشف، ستاره میزبانش است. ستاره برنارد «تک‌شاخ» سیاره‌یابی است». فاصله برنارد از زمین، در ابعاد نجومی، چندان دور از زمین نیست و سیاره‌ای که دورش می‌گردد، درمقایسه با دیگر سیاره‌های کشف‌شده، بزرگ‌تر است.

احتمال داده می‌شود که سیاره‌ تازه، صحرایی یخ‌بسته و عاری از آب مایع باشد و میانگین دمای سطح آن، به حدود منفی ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد برسد.

ستاره کوتوله سرخ‌رنگ برنارد، تنها ۰/۴ درصد انرژی خورشید را عرضه می‌کند و این سیاره فقط معادل دو درصد نوری را دریافت می‌کند که زمین از خورشید می‌گیرد.

براساس این پژوهش، محقق‌ها تخمین زده‌اند که هر سال این سیاره، ۲۳۳ روز طول بکشد.

فناوری‌های موجود، انبوهی از داده را در اختیار محقق‌ها قرار داده و بخشی از این داده‌ها ازطریق فضای مجازی، در دسترس عموم مردمان زمین است. بااین‌حال، زمان کافی برای بررسی سریع و جامع تمامی این داده‌ها وجود ندارد. به این ترتیب، داده‌های مربوط‌ به سیاره‌هایی این‌چنینی وجود دارد، ولی سال‌ها طول می‌کشد تا عملا وارسی شوند و نتیجه‌شان منتشر شود.

بااین‌وجود، تلاش‌ها برای یافتن سیاره‌هایی زمین‌مانند بیشتر از قبل شده است و سازمان‌هایی همانند ناسا، می‌خواهند تا جایی‌که امکان دارد، داده‌های بیشتری را جمع‌آوری کنند تا شاید آرزوی دیرینه بشر برای مسکونی‌کردن فضا به نتیجه برسد.

 

*تصویر شبیه‌سازی رایانه‌ای از ظاهر احتمالی این سیاره

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More