شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اپلیکیشن‌های زوج‌یابی پایه‌های ازدواج را محکم‌تر می‌کنند

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخلاف آنچه اغلب تصور می‌شود، زوج‌هایی که با استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین قرار آشنایی و ملاقات می‌گذارند، در برقراری ارتباط موفق‌ترند و احتمالا رابطه‌های شادتر و طولانی‌تری دارند.

قدم نخست در پیدا کردن شریک عاطفی مناسب، خودشناسی و تشخیص خواسته‌ها و نیازهای شخصی است. به عقیده متخصصان روابط بین‌فردی، یکی از ویژگی‌های سودمند چنین اپلیکیشن‌هایی این است که به افراد کمک می‌کند به خودشناسی بهتری برسند و فرد با آگاهی کامل از انتظار‌هایی که از طرف مقابل دارد اقدام به برقراری رابطه می‌کند. به بیان دیگر، با استفاده از چنین اپلیکیشن‌هایی، احتمال این که تکلیفمان با خودمان مشخص‌تر باشد بیشتر است.

نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی، به بررسی این موضوع پرداخته است.

لولا واندراسترند (Lola Vanderstrand) اهل شیکاگوست و اوایل دهه چهل سالگی‌اش بود که شوهر‌یابی آنلاین را امتحان کرد. قبلا یک بار ازدواج کرده بود و در مورد آشنایی‌های آنلاین شک و تردید داشت. سایتی که برای این کار انتخاب کرد (Match.com)، ابتدا به نظرش جذاب نیامد اما طولی نکشید که متوجه شد آشنایی‌ها و قرارهای آنلاین باعث می‌شود با خودش صادق‌تر و رو‌راست‌تر باشد. به علاوه، این شیوه به او کمک کرد در تشخیص این‌که فرد مقابلش گزینه مناسبی برای ازدواج است یا نه، چند قدم جلو بیفتد.

واندراسترند در مصاحبه با خبرنگار وال استریت ژورنال گفت تقریبا پیش از هر قرار ملاقات رو‌در‌رو، خجالت و کمرویی را کنار می‌گذاشت و از فرد مقابلش سوال‌های کلیدی می‌پرسید، از جمله این‌که «دنبال چه جور تعهدی هستی؟» و «چه اتفاقی در رابطه‌های گذشته‌ات افتاده است؟» یا «از زندگی چه می‌خواهی؟»، سوال‌هایی که به گفته خودش، «برای قرار اول یا حتی دوم ممکن است قدری جدی باشد». مکالمه نوشتاری کمک می‌کرد راحت‌تر چنین پرسش‌هایی را پیش بکشد. به این ترتیب، تکلیفش با فرد مقابل زودتر مشخص می‌شد و می‌فهمید برای هم مناسب‌اند یا نه.

واندراسترند به این شیوه آنلاین ادامه داد تا عاقبت با ویلیام واندراسترند آشنا شد. آن‌ها پیش از ملاقات رو‌در‌رو، چند ساعتی پای تلفن با یکدیگر گپ زدند و بعد از ۹ ماه، ویلیام به او پیشنهاد ازدواج داد.

اِیمی شوئن، مربی سبک زندگی و زوج‌یابی مقیم واشینگتن دی سی، در این‌باره می‌گوید: «رابطه‌ها فقط در صورتی دوام می‌آورند که اهدافتان همسو باشد.» از همین رو، افراد مجرد باید ارزش‌ها و اهدافشان را بشناسند و به‌روشنی بیان کنند. این نکته بسیار مهم است و چنان‌که شوئن توضیح می‌دهد: «شناخت خودتان اولین قدم در شناخت خواسته‌هایتان از یک شریک زندگی خوب است و این‌که چگونه خودتان هم شریکی مناسب (برای فرد مقابل) باشید.»

اریک، گرافیست ۴۵ ساله ساکن بالتیمور، پنج سال پیش، در یک سایت زوج‌یابی با همسرش آشنا شد. او می‌گوید تا پیش از آن‌که آشنایی‌های آنلاین را امتحان کند، همیشه شریک عاطفی‌اش را صرفا بر مبنای قیافه و ظاهر انتخاب می‌کرد. اریک می‌گوید: «خیال می‌کردم اگر جاذبه (میانمان) به‌قدر کافی قوی باشد، احتمالا از پس هر مشکلی برمی‌آییم.» در حالی‌که به گفته خودش، «آن رابطه‌ها همیشه به شکست منتهی می‌شد. ولی آشنایی آنلاین، وادارم کرد ارزش‌هایم و معیارهایم را مد نظر قرار دهم و روی کاغذ بیاورم، که همین باعث شد به اهمیت شناخت ارزش‌های دیگران بیشتر پی ببرم.»

هر‌چند ممکن است بسیاری از مجردها آشنایی آنلاین را شیوه‌ای موثر و کارآمد در یافتن فرد دلخواهشان تلقی کنند، در حقیقت، اپ‌های زوج‌یابی فرصت آشنایی کاربران با گروه گسترده‌تری از شریک‌های احتمالی را فراهم می‌آورند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، پژوهشگرهای دانشگاه اسکس بریتانیا و دانشگاه وین اتریش به این نتیجه رسیدند که در سال اول ازدواج، احتمال جدایی و فروپاشی ازدواج‌هایی که از طریق همسریابی آنلاین صورت گرفته بود، در مقایسه با ازدواج‌های آفلاین (خارج از حیطه آشنایی اینترنتی)، به‌مراتب کمتر بود. بر اساس یافته‌های این پژوهش، افرادی که به‌صورت آنلاین با یکدیگر آشنا می‌شوند و ملاقات می ‌کنند بیشتر احتمال دارد با یکدیگر جور باشند، چرا که شریک زندگی‌شان را از گروهی پیدا می‌کنند که شاید در شرایط دیگر به آن‌ها برنمی‌خوردند.

هرچند ممکن است تصور شود تعداد زیاد گزینه‌ها باعث می‌شود کاربران این اپلیکیشن‌ها به رابطه پایبند نمانند و آن را سرسری بگیرند، به گفته کارشناس‌ها، اتفاقا عکس این موضوع صادق است. جس کاربینو، جامعه‌شناس، در پژوهشی پنج‌ساله، روی اپ‌هایی نظیر «تیندر» و «بامبل» تحقیق کرد تا دریابد افراد چرا و چگونه از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند. او می‌گوید: «متوجه شدم افرادی که آنلاین آشنا می‌شوند و قرار می‌گذارند در مقایسه با کسانی که آشنایی‌های آفلاین دارند به رابطه‌شان متعهدترند.» او دلیل این مساله را در امکان دسترسی به سایر گزینه‌ها می‌داند زیرا این افراد به بازار زوج‌یابی اشراف بیشتری دارند و در تشخیص زوج مناسب و نامناسب موفق‌ترند. به گفته کاربینو، «مساله تعهد و پایبندی نیست، بلکه شناخت است.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More