شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیت‌الله خامنه‌ای: برخی مکرراً می‌گویند اصول قانون اساسی معطل مانده است

 

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،  روز دوشنبه ۱۲ تیر در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه و رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور، با تمجید از اقدامات این قوه تصریح کرد: «قوه قضاییه باید در موضوعاتی همچون تحریم‌ها، مصادره‌های امریکایی‌ها، تروریسم و یا حمایت از شخصیت‌های مظلوم دنیا همچون شیخ زکزاکی و یا حمایت از مسلمانان میانمار و کشمیر، از جایگاه حقوقی وارد شود و نظر حمایتی و یا مخالفت خود را قاطعانه اعلام کند تا در دنیا منعکس شود.»

آیت‌الله خامنه‌ای از نادیده گرفته شدن حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر ابراز نگرانی کرد و گفت: «برخی مکررا می‌گویند که بعضی اصول قانون اساسی معطل مانده است، اما گویا آن‌ها، اصل هشتم قانون اساسی را که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، جزء اصول قانون اساسی نمی‌دانند و به این امر واجب توجه نمی‌کنند.»
به نظر می‌رسد که اشاره رهبر جمهوری اسلامی به سخنان  حسن روحانی و برخی حامیان اصلاح طلب او باشد که از اجرا نشدن کامل فصل سوم قانون اساسی، فصل مربوط به «حقوق ملت» انتقاد می‌کنند. آیت‌الله علی خامنه‌ای از قوه قضائیه خواسته که از آمران به معروف «حمایت بیانی و عملی» کند.
رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: «احیا و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادی‌های مشروع مردم از وظایف مهم قوه قضاییه است و این قوه باید پرچمدار این موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی، مقابله کند.»

آیت‌الله خامنه‌ای موضوعاتی همچون مساله انتخابات، ریزگردها و بورسیه‌ها را نمونه‌هایی از عرصه‌های لازم برای حمایت از حقوق مردم برشمرد و گفت: البته در موضوع بورسیه‌ها، موضوع به درستی پیگیری نشد و آن کاری که باید انجام می‌شد، محقق نگردید.
سه سال پیش بود که اعضای دولت حسن روحانی گفتند در دولت محمود احمدی‌نژاد به سه هزار نفر از آقازاده‌ها و نزدیکان مقامات، بورس‌های غیر‌قانونی داده شد. پرونده‌ای که به فرجامی نرسید و آیت‌الله خامنه ای دولت روحانی را در آن ماجرا، به سیاسی‌کاری‌های غیر‌اخلاقی متهم کرد.

رهبر جمهوری اسلامی گفته در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات در قوه قضاییه باید «نگاه تحولی و جهادی» حاکم باشد.
 

  • تشکیل نهاد حقوق شهروندی خلاف شرع و قانون است

 صادق آملی لاریجانی

 

 

پیش از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، صادق آملی لاریجانی در گزارشی خدمات و فعالیت‌‌های قوه تحت مدیریت خود را ستود و از تلاش قوه قضاییه برای «احیای حقوق بشر اسلامی» سخن گفت.

این در حالی است که رئیس قوه قضاییه روز یکشنبه ۱۱ تیر در همایش سراسری قوه قضائیه نیز در سخنانی با اشاره به تلاش دولت برای تشکیل «نهاد حقوق شهروندی»، ایجاد این نهاد را «خلاف شرع و قانون» خواند. حسن روحانی که سال گذشته منشور «حقوق شهروندی» را تدوین و منتشر کرد، در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، دولتش در ۱۰۰ روز اول، لایحه ایجاد «نهاد ملی حقوق شهروندی» را به مجلس ارسال خواهد کرد.

منشور حقوق شهروندی بر حقوق زنان و اقلیت‌‌ها تاکید دارد و تبعیض مذهبی و قومیتی را خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌داند. موضوعی که خشم و مخالفت اصولگرایان تندرو و جناح محافظه‌کار را به‌دنبال داشت. از جمله محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، که این منشور را «تبلیغات انتخاباتی» و «خلاف قانون» توصیف کرد.
صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه از دولت خواسته که «پیشنهادهای خود را در زمینه حقوق شهروندی ارائه دهد تا ستاد حقوق بشر قوه قضائیه این کار را پیش ببرد.»
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در سخنانی به مناسبت هفته قوه قضاییه بر لزوم وجود دستگاه قضایی مستقل و بی طرف تاکید و از برخی از اقدامات قوه قضائیه به شدت انتقاد کرد. او گفت: «نباید قبل از داشتن ادله، کسی را احضار یا جلب کرد». در ماه‌های اخیر، حسن روحانی و مقام‌های قوه قضائیه حملات لفظی متعددی علیه یکدیگر داشته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More