شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیت الله خامنه‌ای در دیدار با حیدر العبادی: مخالف همه‌پرسی کردستان عراق هستیم

 

آیت‌‎الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد، در دیدار با حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق مخالفت کرده و دامن زنندگان به این موضوع را مخالفان استقلال و هویت عراق خوانده است.

به گزارش ایسنا، رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرده که «عراق باید یکپارچه بماند و حق چنین کشوری، ایستادن بر روی پای خود و مقابله قدرتمندانه با کسانی است که به دنبال برخورد با عراق هستند.» وی همچنین تصریح کرد: «دولت عراق باید از همه جهت تقویت شود و وظیفه همه جریانهای سیاسی و مذهبی در عراق حمایت از دولت مستقر است.»

مسعود بارزانی، رییس دولت اقلیم کردستان عراق، روز چهارشنبه ۱۷ خرداد اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال کردستان در ۲۵ سپتامبر امسال برگزار خواهد شد. یک مشاور مسعود بارزانی، نیز اعلام کرده بود که این همه‌پرسی در مناطق مورد مناقشه با حکومت مرکزی یعنی کرکوک، خانقین، مخمور و سنجار نیز برگزار خواهد شد. کرکوک منطقه‌ای نفت‌خیز است و سال‌هاست که دولت مرکزی و اقلیم کردستان بر سر آن اختلاف دارند. پارلمان عراق روز ۱۲ فروردین سال جاری با نصب پرچم اقلیم کردستان در کرکوک مخالفت کرد. پیشتر مقام‌های دولت مرکزی عراق نسبت به برگزاری هرگونه همه‌پرسی در خصوص استقلال کردستان عراق هشدار داده بودند. علاوه بر حکومت مرکزی عراق و جمهوری اسلامی، ترکیه و سوریه نیز مخالف استقلال کردستان عراق هستند.

 

  • به آمریکایی ها اعتماد نکنید

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش در دیدار با نخست وزیر عراق، از او خواست تا به آمریکایی‌ها اعتماد نکند و تاکید کرد که آنها منتظر فرصت برای ضربه‌زدن هستند. آیت‌‎الله خامنه‌ای بر لزوم حفظ یکپارچگی عراق تاکید کرد و خطاب به نخست وزیر عراق گفت: «باید در مقابل آمریکایی‌ها هوشیار بود و به هیچ وجه به آنها اعتماد نکرد، زیرا آمریکا و اذناب او مخالف استقلال، هویت و وحدت عراق هستند.» سخنان رهبر جمهوری اسلامی درحالی است که آمریکا بارها تاکید کرده که خواهان حفظ استقلال و وحدت کشور عراق است. رهبر جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرد که باید از ورود نیروهای آمریکایی به عراق به بهانه آموزش و مسائل دیگر جلوگیری کرد.

 

  • مخالفان نیروهای حشد شعبی بدنبال تضعیف عراق هستند

آیت‌‎الله علی خامنه‌ای در دیدار با نخست وزیر عراق همچنین خواهان تقویت دولت عراق و حمایت همه جریان های سیاسی و مذهبی این کشور از دولت شد و تاکید کرد که مخالفان نیروهای حشد شعبی بدنبال تضعیف عراق هستند. رهبر جمهوری اسلامی گفت که «مخالفت آمریکایی‌ها با نیروهای مردمی به این دلیل است که آنها می خواهند عراق، عامل اقتدار خود را از دست بدهد.»

شبه‌نظامیان حشد شعبی که از حکومت مرکزی عراق حمایت می کند، از شبه نظامیان شیعه تشکیل شده و برخی نگران آن هستند که افزایش فعالیت این گروه به درگیری های فرقه ای در عراق دامن بزند.

 

  • عراق در مقابله با داعش منسجم و متحد است

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، نیز در این دیدار گفت: «امروز عراق در مقابله با داعش منسجم و متحد است و همه جریان های سیاسی و مذهبی بر لزوم استمرار مبارزه با داعش تا ریشه کنی آن متفق القول هستند.» نخست وزیر عراق افزود: «ما به کمک و مساعدت های جمهوری اسلامی ایران در مرحله مبارزه با داعش و همچنین در مرحله پس از داعش که مرحله ثبات و آرامش و سازندگی است، نیازمندیم.»

نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد پس از سفر به عربستان سعودی، وارد تهران شد و قرار است بعد از تهران به کویت برود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More