شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختلاف بر سر قرارداد گازی روابط ایران و هند را تهدید می‌کند

 

وبسایت اندیشکده شورای آتلانتیک (Atlantic Council) در مقاله‌ای امروز چهارشنبه 25 مرداد ماه به موضوع اختلاف بر سر مفاد قرارداد گازی میان ایران و هند پرداخته و می‌نویسد این موضوع اکنون به تهدیدی علیه روابط حسنه میان دو کشور تبدیل شده است.

در مقاله شورای آتلانتیک آمده است: «سال گذشته و پس از برداشته شدن محدودیت‌های تحریم علیه اقتصاد ایران، اکبر ترکان از مشاوران ارشد پرزیدنت حسن روحانی گفته بود که ثروت و منافع ملی ایران از سوی برخی کشورهای منطقه و دوست در دوران تحریم‌های بین‌المللی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. ترکان کشورهای چین و قطر و هند را ازجمله این کشورها خوانده بود.

همان اتهامات اکنون این هفته بار دیگر در رسانه‌های ایران در مورد کشورهای آسیای جنوبی تکرار شده است.»

مقاله می‌افزاید: «علیرغم ابراز حُسن نیت متقابل توسط نارندرا مودی (Narendra Modi) نخست‌وزیر هند و پرزیدنت حسن روحانی در طول سفر مودی به ایران در ماه می سال گذشته، و تعهد هند به سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از 11 میلیارد دلار در ایران، اکنون مقامات ایرانی صحبت از این می‌کنند که این کشور خود را موظف به دادن قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد Farzad B) B) به هند نمی‌داند.

هند ادعای خود برای انجام این عملیات اکتشافی را بر این واقعیت بنا نهاده که کشف این منابع گازی در ایران توسط کارشناسان و مهندسان هندی وابسته به دولت این کشور در سال 2008 صورت گرفته است.

با این حال دولت ایران در ماه می امسال تصمیم گرفته است که قرارداد توسعه این میدان گازی مهم را با شرکت Gazprom روسیه ببندد. این تصمیم تهران در واکنش به گزارشات مربوط به برنامه هند برای قطع خرید نفت ایران صورت گرفته است که خود عکس‌العملی نسبت به دادن قرارداد گازی به روسیه به‌شمار می‌رود.

هند روزانه بیش از 4/6 میلیون بشکه نفت به کشورش وارد می‌کند و پس از آمریکا و چین سومین بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان است. ایران بیش از 16 درصد این تعداد بشکه نفت هند را به آن کشور صادر می‌کند.

در صورت ادامه اختلافات جاری بر سر این قراردادهای گازی و نفتی میان ایران و هند، انتظار می‌رود هند نهایتاً اهداف اقتصادی را بر روابط سیاسی حسنه خود با ایران در اولویت قرار بدهد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More