شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقال جعبه‌سیاه نفتکش سانچی به ایران؛ ادامه جستجو برای یافتن اجساد

 

هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی ایران، اعلام کرد که جعبه‌سیاه نفتکش سانچی، چند هفته‌ای است که به ایران منتقل شده و کمیته سوانح درحال بررسی آ‌ن است.

حق‌شناس، روز دوشنبه ۷ اسفندماه، در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی در بندر عباس، گفت که هفته آینده، کارشناسان سازمان بنادر و کشتیرانی جهت بررسی این سانحه در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان ۴ کشور ذی‌نفع، به چین اعزام خواهند شد و تلاش می‌شود تا پس از بررسی مستندات موجود، گزارش علت بروز حادثه در هفته‌های آینده اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حق‌شناس درخصوص بازگشایی جعبه‌سیاه نفتکش سانچی گفت: «طبیعی است که چند هفته‌ای طول می‌کشد تا علل سانحه کشف و اعلام شود. ما تا بررسی نهایی علت سانحه، جلسات کمیته سانحه را هم در تهران و هم در شانگهای ادامه خواهیم داد و امیدوارم هرچه زودتر، علت این حادثه کشف و اعلام شود».

او ضمن اعلام این‌که کارها درخصوص حادثه سانچی تقسیم شده است، گفت در حال حاضر شرکت ملی نفتکش، مسؤول جستجو و دسترسی به بدنه کشتی سانچی و یافتن اجساد قربانیان این حادثه است و تمامی فیلم‌ها و تصاویری که توسط ربات‌های غواص گرفته شده، برای بررسی به این شرکت تحویل شده است.

پیش از این، حق‌شناس روز جمعه، ۶ بهمن‌ماه، ضمن محرمانه خواندن متن مصاحبه‌های صورت‌گرفته با خدمه کشتی فله‌بر چینی، گفت که تمامی اطلاعات جعبه‌سیاه نفتکش سانچی کپی شده و این اطلاعات، با حضور نمایندگان ۴ کشور ایران، کره‌جنوبی، چین و پاناما در شانگهای در دست بررسی است.

او گفته بود: «پروسه رمزخوانی از جعبه‌سیاه ممکن است کمتر از سه‌ماه و یا بیشتر از سه‌ماه زمان ببرد که در طول این مدت، عملیات رمزخوانی با حضور تمام ذی‌نفعان و نمایندگان کشورها در کمیته بررسی علل سانحه نفتکش سانچی، در شانگهای به اجرا می‌رسد».

نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش‌از ۱۳۰هزار تن میعانات گازی به مقصد کره‌جنوبی بود، ۱۶ دی‌ماه سال جاری، در ۳۰۰ کیلومتری شانگهای، با یک کشتی فله‌بر چینی که حاوی ۶۴هزار تن گندم بود، برخورد کرد و پس از ۹روز آتش‌سوزی به‌همراه ۳۰ دریانورد ایرانی و دو خدمه بنگلادشی غرق شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More