شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اژه‌ای ومقدمه چینی برای موج جدید مقابله با اصلاح طلبان

 

سخنان غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه‌ قضاییه و سخنگوی این قوه در خطبه‌های پیش از نمازجمعه امروز تهران در مورد هشدار به فتنه جدید پر از طعن و کنایه به حسن روحانی و نیز اخطار قضایی به او بود. او همچنین دولت و اشتباهاتش در صدور مجوزها را باعث تولید فساد دانست.

اژه‌ای در یکی از معدود سخنرانی‌هایش پیش از خطبه‌های نماز جمعه که به‌مناسبت هفته قوه قضاییه انجام شد، به تشریح  کلیت سخنانی پرداخت که رهبر ایران در ملاقات با هیات دولت در ماه رمضان مطرح کرده بود و آن هم قطبی شدن فضای سیاسی بر مبنای رفتار بنی‌صدر در سال ۵۹ و ۶۰ بود.او گفت همه جریان‌های ضد انقلاب زیر چتر بنی‌صدر که تا دیروز با هم اختلاف داشتند، جمع می‌شوند و بنی‌صدر هم مغرور به رأی مردم، مردم و نهادها را تخریب و تحقیر می‌کند و احساس می‌کند که مثل اینکه خطری در پیش است.

اژه‌ای افزود که  برخی از این تخریب‌ها از زبان یک شخصی مثل رییس جمهور وقت و تریبون‌های رسمی مسائل بیان می‌شود و بعد می‌بینیم که اتفاقات سال ۶۰ به‌وجود می‌آید و ترورها راه می‌افتد و هزاران انسان را به خاک و خون می‌کشند و وضعیت همین طور ادامه دارد تا اینکه به خاطر آن جنایت‌ها، وحدت مردم بیشتر شد.

اژه‌ای با بیان این مقدمه می‌خواهد نتیجه‌ای بگیرد که بتواند آن را برای موقعیت وضعیت کنونی به‌کار ببرد. او گفت به عنوان فردی که از اول انقلاب تا امروز در دستگاه قضایی و دستگاه اجرایی بودم، تجربه ثابت کرده که بعد از هر تخریبی علیه سپاه و برخی عناصر انقلابی، یک اقدام خطرناک اتفاق افتاده است.

بنابراین اژه‌ای می‌خواهد نشان دهد که نقد روحانی به سپاه با عنوان "دولت با تفنگ" و تحریم سنای آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تحریم‌ها در یک راستا و از یک جنس هستند و نشان از یک حرکت سیاسی جدید علیه نظام دارد که او از آن به عنوان فتنه یاد می‌کند .

از آنجا که اژه‌ای رابطه نزدیکی با بیت‌رهبری دارد و سخنان اژه‌ای بیشتر بار امنیتی و قضایی دارد تا سیاسی می‌توان گفت که سخنان او نشان از مجموعه اقداماتی در دست بررسی است که در واکنش به تداوم انتقادهای علنی روحانی انجام خواهد پذیرفت.

درک درست مختصات این سخنان این است که ببینیم او از این سخنان  چه اهدافی را دنبال  می‌کرد:

الف- اژه‌ای می‌خواهد نشان دهد در صورتی‌که روحانی بخواهد الگوی رفتاریش در کارزارهای انتخاباتی و بعد از آن را دنبال کند به معنای آن است که کارهایش در ارتباط با یک پروژه است که یک سر آن متصل به خارج است و در ادامه قصد درگیری خیابانی مانند سال ۶۰ و ۸۸را دارد.

ب- هدف دیگر اژه‌ای آن است که در افکار عمومی زمینه چینی‌های لازم را در مورد موج مقابله و سرکوب ایجاد کند و از پیش بگوید که ما پیش‌بینی کرده بودیم و هر سرکوب و مقابله جدی با روحانی را به عنوان مقابله با توطئه قلمداد کند.

ج- اژه‌ای می‌خواهد اخطاری را که خامنه‌ای به صورت تلویحی به روحانی داد را به صورت آشکار مطرح کند که ادامه سیاست روحانی در نقد علنی از نهادهای نظام مانند سپاه قابل تحمل برای نظام نیست و دستگاه‌های امنیتی و قضایی با آن مقابله خواهند کرد .

د- هدف دیگر اژه‌ای آن‌ است که سخن آیت‌الله خامنه‌ای را که با تفسیر روحانی از رای دادن مردم به عنوان انتخاب راه جدید مخالفت کرده بود تشریح کند. او تاکید کرد مردم  به نظام  رای دادند تا نماینده مردم و نظام باشد و مشکلات را حل کند و انتخاب رییس جمهور را در ذیل اعتماد به نظام تعریف کرد.

و- با توجه به افزایش حجم انتقادات از قوه قضاییه و اطلاعات سپاه در سرکوب مخالفان که در بحبوحه انتخابات نیز هرگاه از سوی روحانی مطرح می‌شد با استقبال شدید مخاطبان روبرو می‌شد و عامل بزرگی در افزایش آرا او بود . اژه‌ای به‌جای آنکه ارزیابی کند که چرا مردم از این اقدامات منزجر هستند، می‌خواهد اقدام پیشگیرانه انجام دهد و این انتقادها را ازسویی به عنوان  توطئه دشمن قلمداد کرده و از سوی دیگر تاکید می‌کند اگر رییس جمهور به‌جای حل مشکلات که فقط در حوزه اقتصاد خلاصه می‌شود به انتقاد بپردازد فرافکنی و فرار از مسئولیت بوده و وحدت را خدشه‌دار می‌سازد. از نظر او وحدت هم در شرایط کنونی، فقط در اطاعت از ولی امر مسلمین و گردن نهادن به قانون و آموزه‌های دینی  است که می‌تواند همدلی و مشارکت عمومی ایجاد کند .

 

در مجموع می‌توان گفت اژه‌ای با این سخنان درصدد است بذر هراس را در دل روحانی و هوادارنش بکارد و از سوی دیگر هر نوای مخالفتی را به امریکا متصل کند و انجام واکنش قضایی در مقابله با روحانی را در بیان علنی انتقاداتش را محتمل و همچنین نشان دهد که هزینه اقدامات و سخنان روحانی رو به تزاید  است . هنوز معلوم نیست که روحانی چه واکنشی خواهد داشت و چه رویه‌ای را ادامه خواهد داد. هرچند برخی اصلاح‌طلبان معتقدند با توجه به عدم انسجام تشکیلاتی آنها ادامه این وضعیت چندان به نفع روحانی نخواهد بود و اگر مجموعه اقدامات عمده‌ای علیه او صورت گیرد امکان مدیریت، مقابله و کنترل آن اقدامات به‌راحتی امکان پذیر نخواهد بود .

 

تحلیل گر مسائل سیاسی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More