شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اینتل نیوز: روحانی به‌دنبال متحد برای ایران می‌گردد

 

نشریه آمریکایی اینتل‌نیوز می‌نویسد موضع‌گیری‌های اخیر دولت ترامپ، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران را در تنگنا گذاشته است، اما وی به دنبال متحد برای مقابله دیپلماتیک با کشورهای مخالف حکومت جمهوری اسلامی می‌گردد.

اینتل نیوز می‌نویسد: «روزهای گذشته تلفن‌های حسن روحانی شدیداً مشغول بوده است. رئیس جمهور ایران که در انتخابات اخیر بر حریف تندروی خود غلبه کرده است در دور دوم ریاستش برای مقابله با تهدیدهایی که دولت ترامپ متوجه کشورش کرده است، به دنبال متحدینی در منطقه و جهان می‌گردد.

او در آخر هفته، تلفنی با ولادیمیر پوتین بر سر آخرین تحولات اوضاع سوریه و سپس قراردادهای تجاری میان دو کشور صحبت کرد و دیروز هم با امیر قطر بر سر گسترش روابط دیپلماتیک بحث و گفت وگو داشته است. اگر روحانی تلفنی هم به پاتریک پویان، مدیرعامل کمپانی نفتی فرانسوی توتال می‌کرد جای تعجب نبود زیرا وی اعلام کرده است که شرکت توتال اکنون خواهان امضای قرارداد توسعه ذخایر مهم گاز ایران در منطقه پارس جنوبی به ارزش میلیاردها دلار است.»

به گفته اینتل نیوز، علی‌رغم حملات لفظی ترامپ، دنیای تجارت و معاملات بین‌المللی همچنان به ورود به بازارهای پرسود ایران چشم دوخته است.

شرکت سرمایه‌گذاری رنسانس کاپیتال با ارسال پیامی به این بازارها گفته است: «سخنان روحانی در پی پیروزی او ایران را به سوی یک گلاسنوست و پرستوریکا (سیاست‌های گورباچف برای پایان سیستم کمونیستی) می‌برد.»

اینتل می‌افزاید: «با این  حال هر گونه شادمانی بیش از حد در این مورد زودهنگام است. مخالفان روحانی در داخل حکومت ایران که رهبر نظام آنها را هدایت می‌کند هنوز در تصمیم‌گیری‌های سیاسی- اقتصادی ایران دست بالا را دارند. آنها پس از آن همه وعده‌های خوشبینانه روحانی خبر افتتاح کارخانه جدید موشک‌سازی خود را به دنیا اعلام کردند.

در لندن هم لرد لامونت نماینده تجاری بریتانیا برای ایران از «حملات بی‌پایان ترامپ بر علیه ایران» شکایت کرده است.

بنابراین روحانی می‌تواند بر روی داشتن متحدینی چند در گوشه و کنار حساب کند. برای او دو راه بیشتر باقی نمانده است: یا صبر می‌کند و منتظر عمل ترامپ می‌ماند، یا آنکه راه خودش را پیش می‌گیرد و برنامه‌هایش را به جلو می‌برد. بهترین راهنمایی برای او این گزینه دوم است».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More