شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت تعدادی از معترضان و گسترش اعتصاب بازاریان در کردستان

 

 

با گسترش اعتصاب بازاریان به چند شهر دیگر استان کردستان، نیروی‌های امنیتی تعدادی از آن‌ها را به اتهام تحریک مردم برای شرکت در اعتصاب، بازداشت کرده‌اند.

به گزارش وب‌سایت کردی «باس‌نیوز»، روز چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه، اعتصاب بازاریان و کسبه به شهرهای مهاباد و پیرانشهر نیز کشیده شد.

یک شاهد عینی به ایران‌اینترنشنال گفت که روز چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه، قرار است نماینده ولی‌فقیه در شهر بانه، در مسجد جامع این شهر، دلایل بستن مرزها و بالارفتن گمرک را برای عموم مردم تشریح کند.

این در حالی است که به گزارش وب‌سایت سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو»، اواخر روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه، نیروهای اطلاعات شهرهای بانه و مریوان، ۱۰ نفر از بازاریان شرکت‌کننده در اعتصاب چند روز اخیر را دستگیر کرده‌اند

.

 

این رسانه محلی، سه‌نفر از بازداشت‌شدگان را «محسن علی‌زاده»، «رضا اسدی» و «رزگار رفاهی» معرفی کرده است.

همچنین در چهارراه شبرنگ شهر مرزی مریوان نیز نیروهای امنیتی این شهر، چهار شهروند را دستگیر کرد‌ه‌اند که هنوز از هویت آنان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش «ماف‌نیوز»، نیروهای اطلاعاتی شهر جوانرود نیز یک شهروند به نام «ابوبکر محمدی» را بە اتهام تحریک بازاریان این شهر به شرکت در اعتصاب، دستگیر کرده‌اند.

«امیر زاهد» در مریوان و «جمیل عثمانی» و «قادر محمدنژاد» در شهر سقز نیز از دیگر بازاریان بازداشت‌شده‌اند.

بازاریان کُرد در دو استان کرمانشاه و کردستان، از روز یکشنبه هفته جاری، در اعتراض به بسته‌ماندن مرزها، بالارفتن گمرک و تأثیر آن بر وضعیت معیشت هزاران خانوار در این مناطق، دست به اعتصاب زدند.

مغازه‌داران در شهرهای مریوان، جوانرود، سردشت، سقز و بانه، با خودداری از بازکردن مغازه‌هایشان، در خیابا‌ن‌ها، برای نشان‌دادن وضعیت بد معیشتی، سفره‌ای پلاستکی به‌طول صدها متر، پهن کردند.

آنان با گذاشتن صدها پلاکارد روی این سفره‌ها که روی آن‌ها نوشته شده بود «سفره ما نان می‌خواهد»، «سنوور ته‌واوی ژیانی مه یه» به معنی «مرز تمام زندگی ماست»، و «مانگرتنی گشتی مافی مه یه» به معنی «اعتصاب حق عمومی ماست»، به بسته‌ماندن مرزها اعتراض کردند.

 

در حالی که گزارش‌ها حاکی از گسترده‌‌تر شدن اعتراض‌ها در شهرهای مختلف استان کردستان است، نهادهای مسؤول به جای پاسخگویی، این اعتراض‌ها را به‌ عوامل خارجی نسبت داده‌اند.

در طول ماه‌های اخیر، بازاریان در مناطق مرزی، به دلیل سیاست دولت در بستن مرزهای ایران با عراق و تأثیر منفی آن بر معیشت خانوارهایشان، چندین بار اعتصاب کرده‌اند.

دولت اما تاکنون وقعی به درخواست مردم مناطق مرزی برای برداشتن محدودیت‌ها بر سر کسب معاش ننهاده و با افزایش نرخ گمرک، فشارها بر این قشر محروم از کاسبکاران مرزی را افزایش داده است. یک کاسب ساکن شهر بانه به ایران‌اینترنشنال گفت که قیمت‌های بالای گمرک، بسیاری از کاسبکاران را از ادامه تجارت بازداشته است. به گفته این کاسبکار مرزی، اکنون نرخ گمرک برای هر کیلوگرم کالا، چیزی بین ۱۳ تا ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.   

در تحولی دیگر و به گزارش وب‌سایت «کوردستان‌و‌کورد»، دولت از روز ۲۶ فروردین‌ماه، تعداد ۷۰ اسب کاسبکاران مرزی ضبط کرده و از صاحبانشان خواسته تا برای پس‌گرفتن اسب‌های خود، مبلغ ۶میلیون تومان پرداخت کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More