شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بروجردی: بحران آب وارد مقوله امنیتی شده است

 

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از بی‌توجهی به کمبود آب در کشور طی سال‌های گذشته انتقاد کرده و گفته: «بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است و ما ناگزیر شدیم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهیم.»
به گزارش ایسنا علاءالدین بروجردی در جریان بازدید از حاشیه شهر مشهد گفته است: «چرا در ۳۸سال گذشته اینقدر به این مساله بی‌توجه بودیم و در بسیاری دیگر از نقاط کشور بی‌توجه هستیم. کشور به لحاظ منابع آبی بسیار محدود بوده و جزء کشورهای کم‌آب دنیا هستیم و بحران داریم و بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است»

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از رودخانه‌های کشور، فاضلاب وارد آب شده و آب سالم را از بین می‌برد، افزوده است: «در بسیاری از استان‌های کشور وضعیت مشابهی در رودخانه‌ها وجود دارد و عملا سیستم تصفیه فاضلاب بسیار ضعیف است، همانطور که پسماندها تصفیه نمی‌شود و همه این‌ها به طرف جایی که با سلامت مردم ارتباط مستقیمی دارد سرازیر می‌شوند.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرده: «در شرایطی که برای استفاده شرب و صنعتی که تنها ۱۰ درصد مصرف کشور را تشکیل می‌دهد دچار مشکل هستیم عملا به دست خود ما و بی‌توجهی‌های ما و عدم اجرای قانون منابع آبی کشور دارد از بین می‌رود.»
عیسی کلانتری، دبیرکل خانه کشاورز ۲۵ مرداد ۹۵ گفته بود: «بخش کشاورزی مصرف‌کننده حدود ۹۰ درصد آب است و ایران در بین کشورهای جهان تنها کشوری است که مصرف آب بالاتر از ۵۰ درصد منابع تجدیدپذیر دارد.» وزیر اسبق کشاورزی افزوده بود: «سالانه در کشور ۸۸ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داریم اما وزارت نیرو مصرف آب را ۹۶ میلیارد متر مکعب یعنی ۱۰۸ درصد اعلام می‌کند در حالی‌که همه سازمان‌های بین‌المللی اعلام می‌کنند اگر کشوری می‌خواهد تعادل اکولوژیکی داشته باشد باید ۲۰ درصد منابع آبی تجدیدپذیر خود را مصرف کند و در صورت خشک بودن کشور و کم بودن بارندگی نهایتا تا ۴۰ درصد حق مصرف آب را دارد و در جهان تنها هشت کشور هستند که بیش از ۴۰ درصد مصرف آب دارند و ایران تنها کشوری است که مصرفش بالاتر از ۵۰ درصد است.»
سالهاست که کارشناسان نسبت به بحران آب در کشور هشدار می‌دهند. محدود بودن منابع آبی در کشور، کاهش میزان بارش در سالهای اخیر و افزایش مصرف آب را از جمله دلایل بروز این بحران می‌دانند. در این میان قیمت نازل آب در ایران انگیزه‌ای برای اسراف بی‌رویه آب در کشور شده است.

در چند سال اخیر تعدادی از تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران مانند هامون و ارومیه خشک شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند، هرچند که با تدابیری که اندیشیده شده گفته می شود وضعیت دریاچه ارومیه درحال حاضر تثبیت شده است. بحران آب در سال‌های اخیر موجب شده که مسئولان به مردم در مورد مصرف بی‌رویه آب هشدار داده و خواستارکاهش مصرف آب شوند و حتی موضوع جیره‌بندی آب را در برخی شهرهای ایران مطرح کرده‌اند.

به باور کارشناسان محیط زیست، رویکردها و سیاست‌های حکومت در دهه‌‌های گذشته از دلایل کم‌آبی و بحران آب است. موضوعی که اکنون به عمده‌ترین چالش امنیتی- انسانی در ایران تبدیل شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More