شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جعفر پناهی خواستار برگزاری «رفراندوم» یا «تظاهرات» آزاد شد

 

در ادامه واکنش هنرمندان به اعتراضات و تظاهرات خیابانی مردم در شهرهای مختلف ایران، جعفر پناهی، کارگردان برجسته ایرانی، پیشنهاد کرده که جمهوری اسلامی برای  مشخص شدن «پایگاه مردمی‌اش، یا اجازه برگزاری رفراندوم بدهد و یا «بدون لشکرکشی» با «تظاهرات آزاد» مردم موافقت کند.
جعفر پناهی در صفحه اینستاگرام خود نوشته: «از میدان انقلاب به طرف میدان فردوسى مى‌رفتم. هزاران بسیجى موتورسوار، نیروى انتظامى، نیروهاى ضد شورش ... با تجهیزات کامل بین میدان تا چهارراه ولیعصر دیده مى‌شدند. این لشکرکشى براى چیست؟ آیا براى امنیت است؟! بیشتر حس اشغال به دست نیروهاى بیگانه می‌کردم تا امنیت! این همه ترس از تظاهرات براى چیست؟!»
پناهی در صفحه اینستاگرام خود نوشته: «اگر یک نظام سیاسى پایگاه مردمى داشته باشد، لشکرکشى و کشتار نمى‌کند. ترس با لشکرکشى آشکار مى‌شود که خود به خود معنى آن فاقد پایگاه مردمى است.»
او با اشاره به سخنان روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: «اگر معتقد به پایگاه مردمى هستید اجازه رفراندم بدهید. مسالمت‌آمیز‌ترین راه، رفراندم است. اگر رفراندم خرج دارد و بودجه‌اش را ندارید بدون آنکه لشکرکشى کنید اجازه دهید فقط یک روز طرفداران حکومت و یک روز دیگر هم بقیه آزادانه و بدون بگیر و ببند تظاهرات کنند، خواهید دید حتى خون از دماغ کسى نخواهد آمد. آن‌وقت قضاوت کنید، اطمینان داشته باشید که ملت به نتیجه احترام خواهند گذاشت. شما چطور؟»
روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود در بهشت‌زهرا گفته بود: «به چه حقی ملت پنجاه سال پیش از این سرنوشت ملت بعد را معین می‌کند؟ سرنوشت هر ملتی به دست خودش است.»
پناهی در ادامه می‌نویسد: «اگر رفراندم خرج دارد و بودجه‌اش را ندارید، بدون آنکه لشکرکشى کنید، اجازه بدهید فقط یک روز طرفداران حکومت و یک روز دیگر هم بقیه آزادانه و بدون بگیر و ببند تظاهرات کنند. خواهید دید حتى خون از دماغ کسى بیرون نخواهد آمد. آنوقت قضاوت کنید، اطمینان داشته باشید که ملت به نتیجه احترام خواهند گذاشت. شما چطور؟؟»
پیشنهاد جعفر پناهی در مورد برگزاری رفراندوم در حالی است که طی روزهای گذشته معترضان شعار «رفراندوم، رفراندوم، این است شعار مردم» سردادند.
در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ۸۸، جعفر پناهی‌، دو بار دستگیر و سپس به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی و سفر به خارج از ایران محکوم شد.
تجمع‌ها و اعتراض‌های خیابانی روز پنجشنبه گذشته با محوریت مطالبات و شعارهای اقتصادی و معیشتی آغاز، اما به‌سرعت سیاسی شد و کل نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داد. اعتراضات در تهران و بسیاری از شهرها‌ی دیگر ادامه یافت و در تعدادی از آن‌ها با دخالت مأموران امنیتی به خشونت گرایید. معترضان شعارهایی را علیه رهبر جمهوری اسلامی، رئیس جمهوری، رئیس قوه قضائیه، سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی سردادند. تاکنون ۲۱نفر در اعترضات اخیر ایران کشته شدند. علی‌اصغر ناصربخت، معاون فرمانداری تهران نیز روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه، گفت: ۴۵۰ نفر در سه روز گذشته بازداشت شدند.
آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در اولین واکنش نسبت به تجمعات و اعتراض‌های ۶ روز اخیر مردم  در شهرهای مختلف،  وقایع جاری را به «دشمنان ایران» نسبت داد و گفت دشمنان ایران با ابزارهای گوناگون هم‌پیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشکل ایجاد کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More