شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: ما اعتراض‌های مردمی را پذیرفته‌ایم

 

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، عصر سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه، در یک نشست خبری تأکید کرد که دولتش بیش از دولت‌های پیشین، اعتراض‌های مردمی را پذیرفته است.

در دومین نشست خبری حسن روحانی به‌عنوان رئیس دولت دوازدهم که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، رئیس جمهوری، ضمن ارائه‌ی گزارشی از عملکرد دولتش تا به امروز، به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پاسخ داد.

 

  • در دولت‌های پیش‌تر چنین نبود که اعتراض را بپذیرند

روحانی در بخش دیگری از این نشست خبری، با اشاره به اعتراضات اخیر در شهر‌های مختلف ایران، از تسامح دولتش درمقابل اعتراض سخن گفت و افزود: «در میان دولت‌های گذشته، شاید رساترین سخن را این دولت گفته که اعتراض را می‌پذیرد. در دولت‌های پیش‌تر چنین نبود».

 

  • برجام اضافه و کم نخواهد شد

روحانی در نشست خبری خود، با تأکید بر پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای گفت: « آغازگر نقض برجام نخواهیم بود؛ ولی برجام اضافه و کم نخواهد شد».

او افزود که درصورت تأمین‌نشدن منافع کشورش، از برجام خارج خواهد شد، «بدون توجه به اینکه آمریکا می‌ماند یا نه».

 

  • روابط با اتحادیه‌ی اروپا و روسیه از همیشه بهتر است

رئیس‌جمهور‌ی ایران، در پاسخ به سؤالی درباره‌ی برنامه‌ی دولتش در برخورد با چالش آمریکا، گفت: «قاطعانه در برابر فشارهای آمریکا خواهیم ایستاد. در سال ۲۰۱۸ من مشکل سیاسی و منطقه‌ای نمی‌بینم. روابط ما با اتحادیه‌ی اروپا، از همیشه بهتر است. روابط با روسیه هم شاید از همیشه بهتر است».

 

  • عملیات ترکیه در سوریه را نمی‌پذیریم

حسن روحانی با محکوم کردن عملیات عفرین که طی آن ارتش ترکیه به همراه نیروهای شبه‌نظامی هم‌پیمانش، نیروهای کُرد «یگان‌های مدافع خلق» را مورد حمله قرار داده‌اند، گفت: «موضع اصولی ما بوده که ورود یک ارتش به خاک دیگری، باید با اجازه‌ی دولت آن کشو و رضایت مردم آن باشد. این عملیات ثمری نخواهد داشت. همان‌طور که حضور آمریکایی‌ها را هم محکوم می‌کنیم. علی‌الاصول عملیات ترکیه در سوریه را نمی‌پذیریم».

 

  • انتقاد از عربستان سعودی

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد از دولتمردان عربستانی گفت: «در عربستان افرادی سر کار آمده‌اند که پختگی کافی ندارند». او افزود: «ما خیلی دلمان می‌خواهد عربستان سعودی بر سر عقل بیاید».

 

  • لزوم کم‌کردن وابستگی اقتصادی به نفت و افزایش درآمدهای مالیاتی

روحانی در این نشست خبری، همچنین به سؤالات اقتصادی خبرنگاران پاسخ داد. او بار دیگر، اهداف اقتصادی دولتش را «اشتغال مولد» و «مبارزه با فقر مطلق» خواند. حسن روحانی هم‌چنین در زمینه‌ی افزایش قیمت ارز، گفت: «افزایش نرخ ارز، دلایل تجاری و اقتصادی ندارد».

او ضمن تأکید بر مثبت بودن تراز  بودجه‌ی کشور گفت: «گرانی ارز دلایل روانی دارد».

رئیس جمهوری همچنین درباره‌ی برنامه‌های اقتصادی دولتش در سال ۹۷ تصریح کرد که تمرکز دولتش بر «احیای ناوگان فرسوده، طرح بازآفرینی شهرها و طرح‌های وزارت تعاون برای اشتغال» خواهد بود.

حسن روحانی با تأکید بر لزوم کم‌کردن وابستگی اقتصادی کشور به نفت، خواستار افزایش درآمدهای مالیاتی شد. او گفت: «مالیات را باید گسترش بدهیم. همه باید مالیات بدهیم».

او همچنین با اذعان بر نبود عدالت در سیستم مالیاتی کشور، افزود: «این‌که یک دستگاهی مالیات بدهد، یکی ندهد، یعنی رانت و رقابت ناسالم».

او با اشاره به مشکل شناسایی افراد غیر مسحق دریافت یارانه، گفت: «دولت اگر  این افراد را شناسایی کند، حتماً یارانه‌شان را قطع خواهد کرد؛ منتها مشکل شناسایی داریم».  

 

  • دوره‌ی پایین انداختن دیش از پشت‌بام گذشت

در بخش دیگری از این نشست خبری، روحانی با برشمردن برنامه‌های دولتش در زمینه‌ی توسعه‌ی زیرساخت‌های ارتباطی گفت: «ما که درحال حرکت به‌سمت دولت الکترونیک هستیم، فضای مجازی برایمان مهم است».

روحانی با تأکید بر لزوم سهولت دسترسی به اینترنت، از تلاش دولتش در افزایش پهنای باند سخن گفت. او همچنین در زمینه‌ی شبکه‌های مجازی گفت: «در زمینه‌ی شبکه‌های مجازی، انحصار معنی ندارد. شبکه‌های مختلف خارجی و داخلی، همه باید حضور داشته باشند. ما باید این فضا را به یک فرصت بزرگ تبدیل کنیم. دوره‌ی پایین انداختن دیش از پشت‌بام گذشت».

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ۱۰۵ خبرنگار خارجی و ۱۱۲ خبرنگار از ۷۵ رسانه‌ی داخلی، در این نشست خبری که در ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، حضور داشتند . سی‌ان‌ان، خبرگزاری رویترز، ان‌بی‌سی، خبرگزاری فرانسه، روسیا الیوم، وال‌استریت ژورنال و لس‌آنجلس تایمز، تعدادی از رسانه‌های خارجی شرکت‌کننده در این نشست خبری‌ بودند.

به‌جز خبرنگاران رسانه‌های مختلف، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی دیگر از وزیران، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری، حمید ابوطالبی، مجید تخت‌روانچی، فریدون وردی‌نژاد و مسؤولان و مدیران رسانه‌ها نیز در این نشست خبری حضور داشتند.

این نشست، به‌طور مستقیم، از شبکه‌های بین‌المللی و داخلی ایران، ازجمله شبکه‌ی اول سیما و شبکه‌ی خبر و همچنین رادیو سراسری ایران و همچنین، تلویزیون ایران‌اینترنشنال  پخش شد. آخرین گزارش‌های مربوط به این نشست، همچنین در تلگرام، اینستاگرام و توئیتر ایران‌اینترنشنال نیز منتشر شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More