شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شیرین عبادی خواستار تلاش دولت بریتانیا برای آزادی نازنین زاغری شد

 

شیرین عبادی حقوقدان و فعال بشر ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل در مقاله‌ای در روزنامه گاردین از دولت بریتانیا خواسته است تا برای آزادی نازنین زاغری- راتکلیف از خود تلاش بیشتری نشان دهد.

در این مقاله که امروز دوشنبه ۲۴ مهر منتشر شده آمده است: "درحالی که هفته پیش همه توجه جهانی متوجه تصمیم دونالد ترامپ برای پاره کردن توافق هسته‌ای با ایران بود، حکومت ایران اتهامات جدیدی را علیه شهروند ایرانی- بریتانیایی، نازنین زاغری- راتکلیف، مطرح کرد".

ماه گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در ملاقات با ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا در سازمان ملل قول داد که اکنون فصل جدیدی برای خروج ایران از انزوای بین‌المللی فرا رسیده است. پیام او خیلی روشن بود: "به ایران دست دوستی بدهید و فرصت‌های اقتصادی در انتظار شماست".

عبادی افزود دیدن ' فصلی جدید' در شرایط امروز ایران آرزوی همه ایرانیان است. اما داستان نازنین نشان می‌دهد که یک موضوع اساسی در این میان وجود دارد که جامعه جهانی باید به آن رسیدگی کند و آن موضوع "نقض حقوق بشر در ایران" است.

به اعتقاد عبادی، تا روزی که حکومت ایران مشخصاً و قاطعانه تن به قانونمداری بدهد و مردم کشور خود و شهروندان سایر کشورها را از زیر پا گذاشتن حقوق انسانی همه آنها به دست نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصون بدارد، دنیا باید با این کشور با احتیاط معامله و رفتار کند.

عبادی با اشاره به حضور یک هفته پیش علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور ایران در لندن و ملاقات های وی با مقامات پرنفوذ و قدرتمند دولت بریتانیا در حالی که نازنین در زندان‌های ایران در اسارت بسر می‌برد، از مقامات بریتانیایی خواستار تلاش بیشتر برای آزادی نازنین شد.

در پایان عبادی افزود: "تا امروز مقامات ایران هیچگونه سند و مدرکی دال بر اینکه نازنین برخلاف امنیت کشور فعالیتی داشته است ارایه نکرده‌اند. هفته گذشته بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا با ارسال توئیتی گفته بود که ادامه زندانی بودن نازنین 'مایه نگرانی' اوست. نگرانی بس است. نازنین به عمل مسئولان دولت انگلیس نیاز دارد تا به خانه و خانواده خود بازگردد".

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More