شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صالحی: اگر آمریکا برجام را نقض کند، همه گزینه‌ها روی میز است

 

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه ۱۷مرداد، در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین درباره نقض برجام از سوی آمریکا هشدار داده:  «اگر آمریکا توافق هسته‌ای را نقض کند تمام گزینه‌ها روی میز خواهد بود.»
او در این مصاحبه تاکید کرده: «بعید است آمریکا توافق هسته‌ای را نقض کند. واکنش ایران در مقابل اقدامات آمریکا متناسب خواهد بود و اگر آمریکا توافق هسته‌ای را نقض نکند، تصمیمات سخت و شدیدی علیه آن نخواهیم گرفت.»
صالحی در ادامه گفت: «خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هیچ تاثیری بر تداوم توافق نخواهد گذاشت. زیرا اتحادیه اروپا، چین، روسیه و سایر کشورهای جهانی آن را تأیید کرده‌اند و اگر آمریکا توافق هسته‌ای را نقض کند، آنها این مسوولیت را بر عهده خواهند گرفت و این مسوولیت ما نیست، زیرا آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تقریبا ۷ بار اعلام کرد که ایران همیشه به وعده‌ها و تعهدات خود پایبند بوده است و هیچ زمینه‌ای برای نقض توافق هسته‌ای وجود ندارد.»
صالحی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم گفت: «فعالیت هسته‌ای در زمینه غنی‌سازی، تولید آب سنگین، استخراج اورانیوم و طراحی راکتورها و آن چه رسانه‌ها منتشر می‌کنند و می‌گویند که اختلاف داخلی بر سر توافق هسته‌ای در ایران وجود دارد، تنها یک رویارویی سیاسی است.»
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص روابط ایران و روسیه نیز تصریح کرد: «روابط ما و روسیه در حال پیشرفت است و ما پروژه‌های مشترک با هم داریم. از جمله این پروژه‌ها ساخت دو نیروگاه هسته‌ای بزرگ و جدید در بوشهر در کنار این نیروگاه موجود است و روابط ما با روسیه خصوصا در زمینه هسته‌ای بسیار عمیق و گسترده است.»
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز شنبه ۱۴ مرداد، در مراسم تحلیف دومین دور ریاست‌جمهوری خود، تصریح کرد که ایران «آغازگر نقض برجام» نخواهد بود، اما در مقابل آنچه او «تداوم بدعهدی‌های آمریکا» خواند، ساکت نخواهد نشست. او در عین حال گفت «هرگونه نقض تعهدات در این معاهده بین‌المللی با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد.»

ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کند که با آزمایش‌های موشکی اخیر خود، روح برجام را نقض کرده است. تهران اما می‌گوید آزمایش‌های موشکی‌اش دفاعی بوده و ربطی به برجام ندارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More