شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عاصمه جهانگیر: ایران به اعدام‌ها و نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد

 

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، در گزارشش درشش ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۷ میلادی می‌گوید: «هرچند در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود نسبی داشته، اما او درباره شمار اعدام‌ها،  نقض حقوق زنان و اقلیت‌های دینی، افزایش فشار بر فعالان رسانه‌ای و مدافعان حقوق بشر در این کشور نگران است.»

عاصمه جهانگیر، روز چهارشنبه سوم‌آبان‌ماه، در گزارش خود با ابراز نگرانی در مورد شمار اعدام‌ها و شکنجه‌ها، اعدام نوجوانان، محاکمه و آزار کنش‌گران حقوق بشر، آزادی بیان و وضعیت حقوق زنان، اقلیت‌های قومی و عقیدتی، یادآوری کرده است که دست‌کم چهار متهم به انجام جرم در سن نوجوانی، از آغاز سال جاری میلادی اعدام شده‌اند و ۸۶ نوجوان دیگر در صف اجرای حکم هستند.

وی در گزارش خود گفته است: «با اینکه مجلس ایران طرح هایی برای کاهش اعدام بخصوص اعدام کودکان در دست دارد اما هنوز ایران جزو کشورهایی است که بالاترین آمار اعدام ها را دارد. ایران در ماه‌های گذشته، بازهم افرادی که در سن زیر ۱۸ سالگی مرتکب به جرم شده اند، بدون توجه به کنوانسیون حقوق کودک اعدام کرد.»
گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین درمورد گزارش‌های مربوط به شکنجه و نیز پیگرد، محاکمه و آزار و اذیت کنش‌گران حقوق بشر عمیقا ابراز نگرانی کرده‌است. او از جمله به محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی که به اعدام محکوم شده و نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در زندان اشاره و از افزایش فشار بر آنان به شدت انتقاد کرد.

عاصمه جهانگیر همچنین درباره  وضعیت اقلیت‌های قومی، مذهبی و دگراندیشان که از سوی نهادهای امنیتی و قضایی مورد پیگرد، بازداشت‌های خودسرانه و یا شکنجه قرار می‌گیرند، ابراز نگرانی کرده‌است. او در گزارش خود اشاره می‌کند که همچنان گزارش‌هایی از نقض آزادی بیان، آزار روزنامه‌نگاران و احضار آن‌ها توسط نهاد‌های دولتی دریافت می‌کند. گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد سلب خودسرانه آزادی شهروندان دوتابعیتی ابراز نگرانی کرده و می‌گوید در گزارش‌ او جزئیاتی از پرونده‌های مشخص موجود است.
 

عاصمه جهانگیر در گزارش خود همچنین به فشار بر رسانه‌ها اشاره کرده و گفته است: «روزنامه‌نگاران در ایران همچنان بازداشت می‌شوند و ایران با عدم امکان دسترسی آنها به درمان، سعی در فشار بر آنها دارد.» او می‌افزاید: «ایران اعضای خانواده روزنامه نگاران مقیم خارج از جمله بی بی سی فارسی را نیز زیر فشار قرارداده است. من با چند نفر از آنها صحبت کرده ام.»

بی بی‌سی روز چهارشنبه ۳ آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد : «از اقدام قضایی مقام‌های ایران علیه کارکنان فعلی و سابق بخش فارسی بی‌بی‌سی به سازمان ملل متحد شکایت کرده است و نسخه‌ای از این شکایت به عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، ارائه شده است.»

عاصمه جهانگیر در گزارش خود به وضعیت زنان ایران نیز اشاره کرده و ضمن استقبال از وعده‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در مورد حقوق زنان، تاکید کرده واکنش‌های «عجیب» به کارزارهای مجازی، علیه حجاب اجباری، در کنار دیگر مسائل، نشان می‌دهد که دولت ایران همچنان برای عمل به وعده‌ها، باید به اقدامات بیشتری دست بزند. وی تاکید کرده که در مورد حقوق و وضعیت زنان نگرانی وجود دارد و قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه این شهروندان باید برچیده شوند.
 

گزارشگر سازمان ملل درباره فقدان پاگرفتن «حکومت قانون» در ایران  ابراز نگرانی کرده‌ و گفته که که تهران باید از او برای دیدار و تحقیق دعوت کند.

جمهوری اسلامی ایران گزارش‌های عاصمه جهانگیر و احمد شهید، گزارشگر پیشین سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران را مغرضانه خوانده و آنها را رد کرده است. تهران تاکنون به گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، اجازه حضور در ایران و گفت‌وگو با قربانیان نقض حقوق بشر را نداده است.

گزارش عاصمه جهانگیر در در جلسه «کمیته سوم» نشست همگانی ملل متحد  و در حضور  نمایندگان ایران و دیگر کشورها ارائه شد. محمد حسنی‌نژاد، نماینده ایران در این جلسه، در واکنش به گزارش عاصمه جهانگیر گفت: «تهران هدف «گزینشی با اغراض سیاسی» قرار گرفته است.»

او افزود: «هیچ دلیل خاصی وجود ندارد که چهار گزارش، مشخصا و فقط مربوط به ایران، ارائه شود و گزارش تازه نیز با اهداف سیاسی و به‌دور از واقعیت‌ها و حرفه‌ای‌گری منتشر شده‌است.»
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More