شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فارین پالیسی:ایران و آمریکا به سوی برخورد نظامی در سوریه می‌روند

 

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در شماره امروز پنجشنبه ۴ خرداد خود نوشته : در حالی که ایران و شبه‌نظامیان شیعه آن مصمّم هستند از افزایش نفوذ آمریکا در سوریه جلوگیری کنند، واشنگتن به زودی خود را با آغاز جنگ در یک جبهه جدید علیه نیروهای آنها روبه‌رو خواهد دید.

فارین پالیسی می‌نویسد: «حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به نیروهای طرفدار ایران در جنوب سوریه مرحله جدید و خطرناکی را آغاز کرده است که می‌تواند برخوردهای نظامی گسترده‌تری را میان ارتش آمریکا و نیروهای ایرانی مستقر در سوریه رقم بزند.

تا همین هفته گذشته نیز ایران و آمریکا تلاش کرده بودند تا از درگیری مستقیم با یکدیگر در خاک عراق و سوریه به هر قیمتی خودداری کنند. هر دو کشور در این مناطق دارای صدها مستشار نظامی هستند که با نیروهای شبه‌نظامی درآمیخته‌اند.

در عراق، ایران و آمریکا با یک دشمن مشترک یعنی داعش در نبرد هستند. در سوریه اما آنها در دو جنگ متفاوت شرکت دارند: درحالی که آمریکا در سوریه با استفاده از تیپ نیروهای ویژه و نیروی هوایی در حال عقب راندن داعش است، نیروهای  ایرانی در حال نبرد برای شکست مخالفان رژیم اسد هستند.

اما با عقب‌نشینی داعش، آمریکا و ایران به شکل روزافزونی برای پشتیبانی از شرکای نظامی- سیاسی خود در خاک سوریه در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

در حمله هفته گذشته جت‌های اف۱۶ آمریکا ستون شیعیان میلیشایی را بمباران کردند که از طرف ایران حمایت مالی و تسلیحاتی می‌شوند. آنها اخطار آمریکا برای نزدیک نشدن به مرز اردن و عراق و یک پایگاه آموزشی آمریکا را ندیده گرفته بودند. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید این شبه‌نظامیان شیعه چند روز بعد نیز به سوی همان محل حرکت کرده بودند ولی با اخطار آمریکا از محل گریختند.

با اینکه یک  افسر عالیرتبه آمریکایی می‌گوید این بمباران هوایی تغییری در استراتژی پنتاگون نمی‌دهد، اما ایران آن را به عنوان یک هشدار جدّی تلقی کرده است.

به نوشته فارین پالیسی، ایران باتوجه به حضور گسترده نیروهای آمریکایی و انگلیسی در مبارزه با داعش در سوریه، تصمیم گرفته است واکنش نظامی به بمباران هفته گذشته نیروهای خود  را در جای دیگری نشان دهد.

احمد مجیدیار کارشناس امور نظامی در «پروژه ایران آبزرود» به فارین پالیسی می‌گوید: «تهران سعی خواهد کرد با محو شدن داعش در عراق به دنبال بیرون کردن نیروهای آمریکایی از طریق فشار بر دولت عراق باشد.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More