شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مداحان خبرساز؛ پرونده  متهمان به جاسوسی درحال رسیدگی

 

پرونده دو مداح دستگیر شده از دادسرای ویژه روحانیت به دادسرای عمومی رفته و درحال رسیدگی است. این خبر را روز سه شنبه ۱۰مردادماه، یک مقام مسئول در دادسرای ویژه روحانیت به خبرگزاری فارس گفته است. این مقام قضایی افزوده: «پرونده واصله به دادسرای ویژه روحانیت با قرار عدم صلاحیت به دادسرای عمومی و انقلاب ارسال شده است.»
پیش از این غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص دستگیری دو مداح معروف و آزادی شان گفته بود: «پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح بوده می دانم یکی دونفر بازداشت شدند، می دانم یک نفر هم با قرار آزاد شد ، نفر بعدی که آزاد شد یا نه و جزییات را اطلاعی ندارم.»

 

  • جزییات ماجرا

خبر بازداشت سه مداح مشهور تهران در هفته‌های گذشته برای اولین بار در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شد، اما تا پیش از این مقامات رسمی این گزارش‌ها را  نه تایید و یا تکذیب کرده‌اند. سکوت مقامات دراین‌باره به گمانه‌ها درخصوص بازداشت این مداحان دامن زد؛ به‌خصوص آنکه عدم حضور این سه مداح مشهور در برخی مناسبت‌های مذهبی نیز بردامنه شایعات در این‌باره افزود. پس از انتشار خبر بازداشت مداحان در فضای مجازی، برای اولین‌بار روزنامه اعتماد ۳۱ تیرماه خبر بازداشت مداحان را منتشر کرد.  گرچه این روزنامه به نام‌ آنها اشاره نکرد، اما کانال‌های تلگرامی اعلام کرده بودند که رضا هلالی، روح‌الله بهمنی و محمدحسین حدادیان، سه مداح مشهور، به دلیل «ارتباط بَا یک زن که کارمند سفارت فرانسه در تهران» بوده و «جاسوسی» بازداشت شده‌اند.  برخی کانال‌های تلگرامی نیز دلیل بازداشت این سه مداح را جاسوسی برای اسراییل اعلام کردند. اتهامی که یک نماینده مجلس نیز آن را تایید کرد. غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادی، نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامی، در توييتر و اينستاگرام خود  نوشت: «مداحان حامي رقيب انتخابات به جرم جاسوسی براي اسراييل و روابط نامشروع با عضو سفارت فرانسه می‌افتند زندان!، اونوقت وزیر امور خارجه با غیرت و متدین و وطن پرست ایران در رسانه میلی، آمریکایی نامیده می شود!»
با این حال وبسایت «آمدنیوز»، به نقل از یک منبع آگاه در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، اتهام این مداحان را ارتباط با سازمان امنیت‌ملی فرانسه عنوان کرد. این مقام امنیتی گفته بود: «اتهام «ارتباط با موساد» که از طرف سازمان اطلاعات سپاه به کانال‌های تلگرامی مرتبط نشت داده شده، صحیح نیست و این افراد با عنصر امنیتی سازمان دی جی اس آی (سازمان امنیت داخلی فرانسه) ارتباط داشته‌اند.»

«آمدنیوز» احد قدمی را نیز از جمله مداحان بازداشت شده برشمرده بود که به همراه  روح‌الله بهمنی- داماد پروین احمدی‌نژاد- و عبدالرضا هلالی در روزهای ۱۸ -۱۹ تیرماه بازداشت شده‌اند. این وبسایت در گزارش خود آورده بود که این افراد سه بار توسط وزارت اطلاعات احضار شده‌اند و هر بار نیز در خانه‌های امن این وزارت‌خانه تحت بازجویی بوده‌اند. حتی «بهمنی» و «قدمی» چند روز نیز در اتاقی که متعلق به وزارت اطلاعات در یکی از هتل‌های مشهور شمال تهران است، بازجویی شده‌اند. در این میان «عبدالرضا هلالی» به دلیل عدم اعتراف به نوع ارتباط و اطلاعات رد و بدل شده با عنصر امنیتی زن مستقر در سفارت فرانسه، توسط وزارت اطلاعات درقالب حبس انفرادی در یکی از خانه‌های امن نگهداری شده است.
این منبع مطلع می‌افزاید: «سازمان امنیت داخلی فرانسه (DGSI) عاملی را با هماهنگی مسئول ایستگاه فرانسه و سرویس اطلاعات فدرال آلمان (BND) در سفارت فرانسه مستقر کرده است؛ در این میان کار ارتباط با چهره‌ها و افراد ذی‌نفوذ درنهادهای دولتی و غیر دولتی جهت گردآوری و آنالیز اطلاعات توسط دو زن، که در قسمت رسیدگی به امور ایرانیان متقاضی پناهجویی به اروپا و منطقه شینگن در سفارت‌ کشورهای فرانسه و  آلمان فعالیت می‌کنند، صورت می‌گیرد.»
این گزارش در ادامه می‌افزاید: «این دو زن که به طور مستقیم با پانته‌آ برونل، مسئول میز ایران در دی‌جی‌اس‌آی مرتبط هستند، وظیفه ارتباط‌گیری با محافل داخلی و گردآوری اطلاعات پنهان درباره مسئولین، برخی سرداران سپاه و مسئولان دولتی (چه در حیطه‌ی نظامی و چه در حیطه‌ی اجتماعی و سیاسی) را برعهده داشتند. اخیرا این‌ دو عنصر امنیتی به بهانه‌ی طرح‌های اقتصادی کاذب یا واقعی بر سر سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در ایران و حضور شرکت‌های فرانسوی در کشور، با تعدادی از کارچاق کن‌های قوه قضاییه و برخی نهادهای دولتی ارتباط برقرار کرده‌اند که یکی از شاخه‌های این ارتباط، نزدیکی به «احد قدمی»، «روح الله بهمنی» و «عبدالرضا هلالی» بوده است.»

این منبع آگاه امنیتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی ارتباط‌گیری این عناصر با مداحان می‌گوید: «چون مداحان در سیستم مدیریتی کلان کشور با کارتل‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در ارتباطند و این دو عنصر امنیتی نیز تلاش داشته از طریق این مداحان، اطلاعات پنهان را جمع‌آوری کنند.»

این مقام امنیتی، ارتباط این عنصر امنیتی را با سازمان اطلاعات اسرائیل «موساد» رد کرده و گفته بود: «طرح این موضوع توسط رسانه‌های غیررسمی سپاه پاسداران، به این خاطر است که روابط ایران و فرانسه دچار بحران نشود و در تبلیغات این نهاد امنیتی، عنصر امنیتی شاغل در سفارت فرانسه به موساد نسبت داده شود. به طور معمول نسخه‌ای از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سازمان‌های اطلاعاتی غربی، در اختیار موساد قرار می‌گیرد، اما این عنصر امنیتی دختر به طور مشخص با موساد در ارتباط نبوده و در اختیار سیستم امنیتی فرانسه بوده است.»

وی در پایان خاطرنشان کرده است: «موساد در ایران عنصر انفرادی ندارد، بلکه تفاوت عملکرد موساد با سازمان‌های دیگر امنیتی آن است که در ایران به صورت «تیمی» فعالیت می‌کند و از فعالیت انفرادی

عناصر امنیتی پرهیز دارند، در حالی‌که عناصر امنیتی کشورهای دیگر اروپایی و آمریکا در ایران «تک نفری» فعالیت می‌کنند.»

 

  • مداحان خبرساز

اقدامات برخی مداحان در سالهای گذشته خبرساز بوده. بیش از ۱۰ سال پیش فیلمی از رضا هلالی منتشر شد که او را در حال قلیان کشیدن در کنار یک زن بدون حجاب نشان می‌داد. زنی که رضا هلالی گفت همسرش بوده است.

 

 

سال ۹۲ نیز محمود کریمی، از مداحان مورد اعتماد رهبرجمهوری اسلامی در اتوبان شهید بابایی تهران با سرنشینان یک خودرو درگیر شد و اقدام به تیراندازی هوایی کرد و سپس لاستیک خودرو را هدف گلوله قرار داد. اقدامی که قوه قضاییه آن‌را به راننده محمود کریمی نسبت داد.
طی سالهای گذشته برخی مداخان نیز از جمله منصور ارضی و سعید حدادیان الفاظ رکیک و تندی علیه مقام‌ها  و چهره‌های سیاسی بکار بردند. منصور ارضی در سال ۹۲ در دعای عرفه، اکبر هاشمی‌رفسنجانی را پیر و کفتار خطاب و برای او آرزوی مرگ کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More