شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مطهری از «عملیات مبارزه با فساد اقتصادی» در سپاه خبر داد

 

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در گفت‌وگو با روزنامه‌ی فرانسوی لوموند (Le Monde)، دستگیری برخی فرماندهان و مقامات ارشد شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران را به اتهام فساد اقتصادی، تأیید کرد.

روزنامه‌ی بین‌المللی انگلیسی‌زبان «فایننشیال تایمز» ، جمعه ۲۴شهریورماه نوشته بود که سپاه پاسداران زیر فشار دولت قرار گرفته و در هفته‌های اخیر، دست‌کم ۱۲نفر از رهبران ارشد سپاه و فعالان اقتصادی وابسته به آن، به جرم فساد مالی دستگیر شده‌اند. در گزارش این روزنامه آمده بود که این دستگیری‌ها با پی‌گیری و تلاش حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در راستای کاهش نفوذ امپراتوری سپاه در اقتصاد ایران، انجام شده است.

یکی از دغدغه‌های مهم حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در دولت یازدهم و دوازدهم، همواره ساماندهی به وضعیت اقتصادی ایران بوده و در این راستا، بارها از فعالیت‌های اقتصادی سپاه انتقاد کرده است. روحانی در سال ۱۳۹۳،انحصار و جمع‌شدن «مظاهر قدرت» را در یک نهاد، عامل فساد دانسته و گفته بود که جمع‌شدن اطلاعات، تفنگ و رسانه در اختیار یک نهاد، فساد می‌آورد. او دوم تیرماه ۹۵ نیز گفته بود: «اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه‌چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند». شنیدن این‌گونه صحبت‌ها از حسن روحانی، اتفاق تازه‌ای نیست، اما تاکنون خبری در مورد اقدامات عملی احتمالی در برابر فعالیت‌های گسترده‌ی اقتصادی سپاه پاسداران منتشر نشده است.

حالا علی مطهری که روزنامه‌ی لوموند او را یک سیاست‌مدار اصول‌گرای قدرتمند و خارج از قاعده و از متحدان حسن روحانی میانه‌رو معرفی کرده، در گفت‌وگویی با این روزنامه که روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریورماه منتشر شده است، صحت این گزارش «فایننشیال تایمز» را تأیید می‌کند و می‌گوید: «بازداشت‌هایی انجام شده است. تحقیقات درمورد این موضوع را خود سازمان‌های اطلاعاتی سپاه پاسداران انجام داده‌اند:  نوعی"عملیات مانی‌پولیته" در آن نهاد، در جریان است. ما باید این اقدام را تحسین کنیم، زیرا ورود گسترده‌ی نیروهای نظامی به حوزه‌ی اقتصادی، چیز خوبی نیست. در سال‌های اخیر، نوعی نظم‌دهی مشخص به این موضوع درحال ظهور است».

«عملیات مانی‌پولیته(دست‌های پاک)»، نامی است که بر عملیات بسیار وسیع مبارزه با فساد مالی در ایتالیا نهاده شده است. این عملیات، شامل تحقیقات گسترده‌ی قضایی برای مبارزه با فساد در سراسر کشور ایتالیا در دهه‌ی ۹۰ میلادی بود که در پی آن، بسیاری از احزاب آن کشور، از صحنه‌ی سیاست محو شدند و تعداد زیادی از سیاست‌مداران و مدیران صنایع بزرگ نیز با آشکار شدن جرایمشان، دست به خودکشی زدند.   

خبرنگار لوموند در ادامه پرسید: «آیا سپاه‌ پاسداران، تحت فشار دولت، مالکیت شرکت‌هایی را که در اختیار داشته است، بی‌سروصدا به دولت منتقل می‌کند؟»

مطهری در پاسخ به این پرسش گفت: «براساس سیاست دولت که مورد تأیید سران سپاه پاسداران نیز قرار گرفته است، فعالیت‌های اقتصادی آنها، باید به پروژه‌هایی محدود شود که بخش خصوصی توان انجام آنها را ندارد. اگر یک نهاد حکومتی بخشی از اقتصاد را در دست بگیرد، بخش خصوصی فرصت رشد و توسعه پیدا نمی‌کند. این مسأله باعث فساد و تمرکز بیش‌از اندازه‌ی قدرت می‌شود. برای آینده‌ی یک کشور خطرناک است که نیروی نظامی، اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای، همگی تنها در دست یک نهاد قرار بگیرد».

 

  • ترامپ آمریکا را تضعیف و منافع ایران را تأمین می‌کند

علی مطهری در بخش دیگری از گفت‌وگو با روزنامه‌ی لوموند می‌گوید واشنگتن به‌دنبال آن است که ایران توافق هسته‌ای را بشکند.  

خبرنگار لوموند از مطهری می‌پرسد: «شما به‌قدرت رسیدن ترامپ را در آمریکا، خبر خوبی برای ایران می‌‌دانستید. آیا هنوز هم بر این باورید که سخنان دونالد ترامپ مبنی‌بر شکستن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، تنها تهدید است؟»  

مطهری در پاسخ گفت: «آقای ترامپ با تصمیمات ناجورش تنها موقعیت آمریکا را تضعیف و منافع ما را تأمین می‌کند. درنتیجه کشورهای اروپایی، درمقابل ایران، به پایداری خود در حمایت از ایالات متحده پایان داده‌اند».

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در  پاسخ به این‌که «اگر آمریکا از توافق پاپس بکشد چه می‌شود»، گفت: «اگر توافق هسته‌ای فرو بریزد، ایران قادر است ظرف چند روز، دوباره غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم را همانند پیش از توافق سال ۲۰۱۵، از سر بگیرد؛ ولی احتمال این‌که ترامپ تهدیدهایش را عملی کند، بسیار کم است. بالاتر از همه، آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران را به‌سوی خطا سوق بدهند و کاری بکنند تا ما نخستین طرفی باشیم که توافق هسته‌ای را می‌شکنیم».

او افزود: «ایران هرگز به چنین دامی نخواهد افتاد و جهان نیز هرگز به‌طور کامل از دونالد ترامپ پیروی نخواهد کرد: تحریم‌های علیه ایران هرگز به سطح پیش از توافق برنخواهند گشت. منافع اقتصادی اروپا چنین اجازه‌ای را نخواهد داد. امروز ایران تا حد زیادی از انزوای اقتصادی خارج شده است».

 

  • روحانی به‌‌قدر کافی برای دفاع از آزادی‌ها و حقوق شهروندان تلاش نکرده

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، خبرنگار لوموند، با اشاره به حملات شدید رقبای اصول‌گرای روحانی به‌ او، از زمان انتخاب دوباره‌اش به ریاست‌جمهوری در اردی‌بهشت‌ماه، در رابطه با انعطاف‌پذیری‌های احتمالی روحانی در برابر اصول‌گرایان در دوره‌ی دوم ریاست‌جمهوری‌اش پرسید.

مطهری گفت: «از زمانی که روحانی دولتی قابل قبول از نظر اصول‌گرایان [یا همان محافظه‌کاران تندرو] برگزید، آن‌ها انتقادات خود را معتدل کرده‌اند. اما حالا بعضی از اصلاح‌طلبان، به‌نوبه‌ی خود، بر این باورند که او به وعده‌های خود در کارزار انتخاباتی، خیانت کرده است. من فکر می‌کنم هنوز برای قضاوت در این مورد، خیلی زود باشد؛ هرچند، این درست است که آقای روحانی، به‌‌قدر کافی برای دفاع از آزادی‌ها و حقوق شهروندان تلاش نکرده است. روحانی معتقد است که برای حل مشکلات اقتصادی، باید تنش‌های سیاسی را به هر قیمتی که شده، پایین بیاورد. به همین دلیل است که او از اردوگاه محافظه‌کاران خشنود است.   

 

  • شورای‌عالی امنیت ملی کشور  باید در مورد رفع حصر تصمیم بگیرد

خبرنگار روزنامه‌ی لوموند، با اشاره به حمایت علی مطهری از آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، «رهبران جنبش سبز» (رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸) از او در مورد مذاکرات احتمالی برسر آزادی آنها پرسید.

مطهری گفت: «ما وارد فاز جدیدی شده‌ایم. مقامات محافظه‌کار، که از ادامه‌ی حصر خانگی این افراد حمایت می‌کنند، حالا متوجه شده‌اند که این مسأله دیگر به سود کشور نیست. دولت با درخواست آقای کروبی موافقت کرد تا مأموران مستقر در منزل او آنجا را ترک کنند [آقای کروبی در ماه اوت، اعلام اعتصاب غذا کرد و برای مدتی هم در بیمارستان بستری شد]. این مسأله به شورای‌عالی امنیت ملی کشور ارجاع شده است، البته نه‌ به این صورت که در دستور کار آن‌ها قرار گیرد، بلکه تنها ازلحاظ رسمی، این شورا مسؤول این مسأله است و باید در مورد آن تصمیم بگیرد».

او در مورد مخالفت احتمالی رهبر جمهوری اسلامی با این مسأله، گفت: «من دو سال پیش با او صحبت کردم.  اما حالا اوضاع عوض شده است. آقایان موسوی و کروبی حالا پیر شده‌اند و با مشکلات سلامتی مواجه‌اند».      

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More