شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر ارتباطات حرف خود را درباره انتقال سرورتلگرام پس گرفت

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از گذشت کمتراز یک‌ساعت، اظهارات خود مبنی بر رضایت تلگرام برای انتقال سرورهای خود به ایران را پس گرفت.

نصرالله جهانگرد،‌ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سخنانی درباره الزام انتقال سرور شبکه‌های خارجی به ایران برای شبکه‌هایی که مایل به فعالیت در ایران هستند، گفته بود«تلگرام پذیرفته که به ایران بیاید»، اما دقایقی بعد در جمع خبرنگاران گفته‌های خود را اصلاح کرد.

جهانگرد در تصیح گفته‌های پیشین خود تصریح کرد: « سرویس پرو وایدهای خارجی (ارائه دهندگان خدمات برتر)باید به داخل ایران بیایند. بر این اساس ما نیز در حال مذاکره با آن‌ها هستیم که تلگرام نیز شامل می‌شود. او در پاسخ به این سؤال که تلگرام انتقال به ایران را پذیرفته، گفت: «خیر، هنوز نمی‌دانم پذیرفته یا نپذیرفته. من در جریان مذاکره نیستم.» او درادامه توضیح داد: «وزارت ارتباطات مذاکره می‌کند و آقای وزیر این موضوع را اعلام می‌کند.»
معاون وزیر ارتباطات درباره‌ی تکذیب پذیرش انتقال سرورتلگرام به ایران تصریح کرد: «من نه رد می‌کنم و نه تأیید. یک خبر غلط را زدند.» او در واکنش به این‌که فایل صوتی اظهارنظر چند دقیقه قبل شما موجود است، گفت: «من خودم زنده هستم.فایل صوتی‌ام چیست.»
چندی پیش در خبرها آمده بود که، درنتیجه مذاکرات  صورت گرفته میان مدیران تلگرام با نهادهای مرتبط در ایران ، شمارش معکوس برای انتقال سرورها توسط مدیران تلگرام و همچنین مقامات کشور آغاز و پرونده مسدود شدن آن برای همیشه بسته خواهد شد.
اعلام این توافق‌نامه به معنی باز شدن راه فعالیت در زمینه‌هایی مانند پرداخت آنلاین به‌واسطه این نرم‌افزار و حتی کاهش هزینه‌های اینترنت کاربران تلگرام است. اتفاقاتی که اگر رخ دهد، بر محبوبیت این نرم‌افزارخواهد افزود و حتی زمینه‌ساز شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی جدید بر بستر تلگرام خواهد شد. هزینه درنظرگرفته شده برای این پروژه  بیش از ۱۰ میلیون یورو خواهد بود.

مدت زمانی است که میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسئولان قضایی کشور بحث‌های جدی برای انتقال سرورهای تلگرام به ایران با هدف کنترل کانال‌های تلگرامی در میان است.

عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور، چندی پیش عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را درمورد برخورد با برخی کانال‌های تلگرام بی‌تفاوت  وغیرمسئولانه دانست به گفته‌ی او، این وزارت‌خانه درقبال وظایفی که برعهده اوست کوتاهی می‌کند. اما واعظی معتقد است خرم‌آبادی درباره مسائلی صحبت می‌کند که هیچ تخصصی در آن ندارد.

گفته‌‌های وزیر ارتباطات و انتقادش از معاون دادستانی باعث شد که محمدجعفرمنتظری که در حال حاضر دادستان کل کشور است او را مورد انتقاد قرار دهد . منتظری خطاب به واعظی گفت: «سخن ما با وزارت ارتباطات این است که تسلیم قانون باشد». به گفته‌ی دادستان کل، جامعه را نباید در اختیار کانال‌ها و سایت‌هایی قرار دهیم که از سوی دشمنان تغذیه می‌شود و دارای محتوای ضد اخلاقی، ضد دینی و ضد شرافت انسانی است.

آخرین آمار رسمی تعداد کاربران این پیام رسان را ۲۵ میلیون و یک مرجع غیر رسمی، آن را بیش از ۴۰ میلیون نفر اعلام کرده در حالی که تعداد کاربران کل این شبکه پیام رسان در جهان کمتر از صد میلیون نفر است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More