شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جدال وزیر ارتباطات و معاون دادستانی همچنان ادامه دارد

 

لیستی که از سوی کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه معرفی شده بود، به گفته‌ی عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر این کمیته، مفقود شده و کسی پیگیر آن نیست. در این لیست نام  ۸ هزار کانال تلگرام مجرم آورده شده بود که خرم‌آبادی، خواستار فیلتر شدن آن‌ها بود،‌ اما اعضای ناظر مجلس در این کمیته و وزیر ارتباطات و فناوری از وجود چنین لیستی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

حدود یک هفته پیش بود که در یک نشست خبری عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور، از بی‌تفاوتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران انتقاد کرد. خرم‌آبادی گفت: « تاکنون حدود هشت هزار کانال تلگرامی مجرمانه که علیه امنیت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران و علیه مقدسات و هویت ملی، دینی و فرهنگی مردم مشغول فعالیت هستند شناسایی شده و فهرست این کانال‌ها بارها با دستور قضایی جهت فیلتر شدن برای وزارت ارتباطات ارسال شده است ولی تاکنون فیلتر نشده‌اند.»

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در واکنش به صحبت‌های خرم‌آبادی گفته‌های او را  غیرتخصصی دانست و گفت: « ایشان مرتب سخنانی را بیان می‌کنند که در حوزه تخصصی‌شان نیست از نظرخرم‌آبادی باید همه چیز بسته شود اما کارگروه در کشور بر اساس نظر یک شخص اداره نمی‌شود. ایشان دبیر یک کارگروه است و این مطالب نظر کارگروه نیست و نظر شخصی ایشان است.»
محمود واعظی با انتقاد از طرز تفکر خرم‌آبادی تصریح کرد: « بر اساس تجربیات ایران و دنیا، اعلام می‌کنیم که با مسدود کردن امکان ایجاد شغل‌های جدید و ایده جدید نیست، با این اقدام شما مردم را به سمت استفاده از فیلترشکن هل می‌دهید.»
واعظی درخصوص ارسال لیست ۸هزار کانال تلگرام به وزارتخانه متبوعش گفت: «چنین لیستی به وزارتخانه ارسال نشده است. باید دید که این کارگروه این اسامی را کجا فرستادند و بعد ما را متهم به بی‌تفاوتی کنند.»

گفته‌های وزیر ارتباطات، باعث شد که دادستان کل کشور به این مساله ورود کند. دو روز پس از اظهارات محمود واعظی،  مبنی بر شخصی بودن درخواست فیلترینگ از سوی یک مقام قوه قضاییه، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و این وزارت‌خانه را ملزم به تسلیم برابر قانون کرد. منتظری در این خصوص گفت: «وزیر ارتباطات اعلام کرده که معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، نظرات شخصی خود را اعلام می کند که قطعا  چنین نیست و حتی یک مورد هم نمی‌توانند ارائه دهند که دستور شخصی آقای خرم‌آبادی بوده است.»به گفته‌ی دادستان، «وزارت ارتباطات وظیفه دارد فضای مجازی را رصد کند و خطراتی را که از این ناحیه متوجه جامعه، جوانان و خانواده‌هاست و دغدغه رهبری هم هست، تبیین و اعلام کند. همچنین در زمینه دستوراتی را که از ناحیه دادستانی کل اعلام می شود عمل کنند.»

واکنش‌های دادستانی و دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و فشار برخی رسانه‌های موافق این طیف، هیچ تاثیری در عملکرد وزیر ارتباطات مبنی بر فیلتر کردن برخی کانال‌های تلگرامی نداشت. محمودواعظی در آخرین گفته‌های خود علاوه بر خواستار شدن رفع فیلترینگ توییتر،اعلام کرد که باید با مدیران شبکه اینستاگرام گفت‌وگویی داشته باشد و درباره برخی قوانین و محدودیت‌های کشور، مقررات و فرهنگ توضیحاتی را به آنان ارائه دهد. واعظی هیچ صحبتی مبنی بر فیلترینگ کانال‌هایی که از سوی برخی مسئولان مجرم هستند به میان نیاورد.

کش‌وقوس‌ها همچنان میان کمیته مصادیق محتوای مجرمانه و وزارت‌خانه ارتباطات ادامه دارد. رمضانعلی سبحانی‌فرکه یکی از اعضای کمیته مصادیق محتوای مجرمانه است می‌گوید: « این لیست ۸هزارتایی تاکنون در این کمیته بررسی نشده است.»

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب در مجلس شورای اسلامی معتقد است که در مرحله نخست باید دید که موضوع مطرح شده براساس حکم قضایی است یا خیر و سپس آن را به وزارت  ارتباطات اعلام کرد و منتظر فیلترینگ بود.

به گفته‌ی ابوالحسن فیروزآبادی،  دبیر شورای عالی فضای مجازی درحال حاضر  بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار کانال تلگرامی به زبان فارسی در فضای مجازی وجود دارد که یازده هزار مورد از این کانال‌ها بالای ۵ هزار نفر عضو دارند. حال باید دید که چه کسی برنده از این میدان بیرون خواهد آمد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More