شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ملاقات‌های مردمی مجلس درگیر مسایل امنیتی

 

در حالی‌که یک نماینده مجلس از لغو ملاقات‌های مردمی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داده، یک نماینده دیگر تاکید کرده که هنوز تصمیمی دراین مورد گرفته نشده است.

روز شنبه ۱۷ تیرماه عزت‌الله یوسفیان‌ملا، رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از لغو ملاقات‌های مردمی با نمایندگان در ساختمان مجلس خبر داد و گفت این‌گونه ملاقات‌ها به حوزه‌های انتخابیه نمایندگان منتقل می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی در توضیح این تصمیم گفته است: «تا زمانی که ملاقات مردمی در فضای مجلس صورت بگیرد، برقراری کامل امنیت امکان‌پذیر نخواهد بود.» این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این تصمیم در پی حملات اخیر تهران و برای تامین امنیت مجلس اتخاذ شده است، افزود: «با توجه به اینکه هر نماینده موظف است حداقل یک روز در هفته به حوزه انتخابیه خود سر بزند و در شرایطی که تا مجلس سوم اصلاً موضوع دیدارهای مردمی با نمایندگان در محل مجلس مطرح نبود، نمایندگان تصمیم گرفتند تا برای افزایش هر چه بیشتر امنیت مجلس از این پس دیدارهای مردمی در محل مجلس را لغو کنند و دیدارهای مردمی را به ملاقات‌های استانی محدود کنند.»
سخنان این نماینده مجلس درباره لغو دیدارهای مردمی با نمایندگان درحالی است که اسدالله عباسی، نماینده مردم رودسر، در مصاحبه با خبرگزاری میزان، خبر لغو ملاقات‌های مردمی در مجلس را تکذیب کرده و گفته است هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرده: «درحال حاضر ما به فکر توسعه ساختمان‌های مجلس هستیم تا اینکه ساختمان اداری و ساختمان مراجعات مردمی مجلس ساماندهی شده تا مجلس از حالت قبلی خود و مشکلات پیش آمده خارج شود.» او تاکید کرد: «به هیچ وجه مراجعات مردمی از مجلس لغو نمی‌شود و چنین چیزی امکان پذیر نیست ،چرا که مجلس برای مردم است.»

روز چهارشنبه ۱۷خرداد مهاجمان مسلح به ساختمان مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت‌الله خمینی حمله کردند که در این حملات ۱۷ نفر کشته شدند. داعش مسئولیت حملات را برعهده گرفت و هشدار داد که حملات بیشتری علیه ایرانیان در راه است. نهادهای امنیتی- انتظامی جمهوری اسلامی  از آن زمان ده‌ها نفر را در ارتباط با این حملات در شهرهای مختلف ایران بازداشت کرده‌اند. حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی نگرانی‌هایی را در مورد امنیت این ساختمان و نمایندگان مطرح کرد.

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۱۲ تیرماه از تهیه طرح «افزایش تهمیدات امنیتی» برای مجلس خبر داد و تصریح کرد که در این طرح «جایگاه ویژه‌ای» نیز برای تجمع مردم درنظر گرفته شده است. ۳۰ خرداد علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که فرمانده حفاظت مجلس به منظور ارتقای سطح امنیت پارلمان تغییر کرده است. علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، نیز ۲۳ خرداد از تشکیل کمیته‌ای امنیتی برای تقویت سیستم امنیتی متشکل از دو نفر اعضای هیأت رئیسه، سپاه حفاظت، حراست مجلس و نیروی انتظامی خبر داد و گفت مقرر شده که طرح تقویت امنیتی مجلس ارائه شود.
 

  • تمهیدات مجلس برای ساماندهی تجمعات مقابل مجلس

همزمان حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تمهیدات مجلس برای ساماندهی تجمعات مقابل پارلمان خبر داد و گفت: اگر تجمعات برگزار شود، مشکلاتی از قبیل مشکلات امنیتی و ترافیکی به وجود می‌آید؛ همچنین ممکن است عده‌ای از این فضا سوء استفاده کرده و ناامنی ایجاد کنند.
نقوی‌حسینی تصریح کرد: علا‌ءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت‌ملی پیشنهادی را مطرح کرده‌ که برای تجمعات مکانی در نظر گرفته شود که تجمعات با اطلاع قبلی در این مکان مورد نظر برگزار شود. وی خاطرنشان کرد: هیات رئیسه مجلس نیز باید مکانیزمی را تعریف کند که نمایندگان در زمان تجمعات با حضور در جمع تجمع‌‌کنندگان، خواسته‌های آنان را پیگیری کنند. نقوی‌حسینی درباره مکان تجمع مردم تصریح کرد: درباره مکان جدید تجمع‌کنندگان، مدیریت اجرایی و تیم حفاظت مجلس تصمیم‌گیری می‌کنند.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More