شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مهدی کروبی: این انتخابات تقابل جمهوری اسلامی فرمایشی و حقیقی است

 

مهدی کروبی، از رهبران در حصر معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸، ضمن درخواست از مردم برای شرکت در انتخابات روز جمعه، اعلام کرد خود با شناختی که از حسن روحانی دارد، به او رأی می‌دهد.

سحام‌نیوز،‌ روز دوشنبه، ۲۵ اردی‌بهشت‌ماه نوشت که مهدی کروبی در دیدار با خانواده‌اش با اشاره به این‌ نکته که در ابتدای انقلاب، برخی افراد، حکومت اسلامی را اساساً نیازمند رأی مردم و نظام انتخاباتی نمی‌دانستند، گفت آیت‌الله خمینی برخلاف آنان مشروعیت همه‌ی ارکان حکومت را ناشی از رأی مردم می‌دانست و «در سیزده ماه حساس کشور، مقارن با ترورها و ناامنی گروهک‌های معاند و نیز جنگ و بمباران‌ها، پنج انتخابات مهم را در کشور برگزار کرد».

این نامزد انتخابات دوره‌ی دوازدهم که از سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به‌سر می‌برد، با اشاره به حوادث سال ۸۸ گفت: «نتایج عدم به‌رسمیت‌شناختن حق مردم را دیدیم. این روزها بحمدلله زوایای مختلف آن فاجعه که مهم‌ترین نکته‌اش نادیده گرفتن رأی مردم بود، بر همه روشن شده است.»

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی، روی کارآمدن روحانی در سال ۹۲ را عامل قرار گرفتن کشور در مسیر صحیح و روال عادی خود دانست و هشدار داد: «گویا علی‌رغم فاجعه‌ی آن هشت سال، عده‌ای هنوز نمی‌توانند بازگشت آرامش و مسیر تدریجی پیشرفت کشور را ببینند و می‌خواهند کشور را مجدداً به همان مسیر انحرافی بازگردانند».

مهدی کروبی که این انتخابات را تقابل سختی میان جمهوری اسلامی حقیقی و جمهوری اسلامی فرمایشی دانست، راه حفظ جمهوریت نظام را ایستادن مقابل اندیشه‌ای که قائل به نقش مردم نیست، عنوان کرد و گفت: «حضور پرشمار مردم قطعاً مانع حاکمیت این اندیشه خواهد بود».

این رهبر در حصر معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸، از مردم خواست که روز جمعه پای صندوق‌های رأی بروند و به نامزد مورد علاقه‌ی خود رأی بدهند تا رکن جمهوریت نظام بیش از این آسیب نبیند. او گفت: «من با شناختی که از آقای دکتر حسن روحانی دارم، البته به ایشان رأی خواهم داد.»

مهدی کروبی همچنین گفت که از نیروهای امنیتی مستقر در منزل خواسته تا صندوق رأی را در «ساعات قانونی» به محل حصر ببرند تا او بتواند رأی خود را در زمان قانونی به صندوق بیاندازد، نه آنکه همچون انتخابات سال گذشته‌ی مجلس، صندوق رأی ساعت یک و نیم بامداد شنبه به همراه نماینده‌ی دادستان به محل حصر برده شود.

در انتخابات مجلس سال گذشته، هنگامی‌که صندوق سیار به محل حصر رسید، کروبی حاضر به رأی دادن نشده بود و گفته بود به دلیل اینکه ساعت قانونی رأی‌گیری گذشته بود، رأی نداده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More