شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مهدی کروبی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای: زمینه اصلاح ساختاری نظام را فراهم آورید

 

وب‌سایت سحام‌نیوز، سه‌شنبه دهم بهمن‌ماه، نامه‌‌‌ی سرگشاده‌‌ی مهدی کروبی، از رهبران محصور معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ را منتشر کرد که در رابطه با اعتراضات اخیر در ایران، خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است.

به گزارش سحام‌نیوز، مهدی کروبی در ابتدای نامه خود ضمن برشمردن ۷ سال حصر غیرقانونی خود، به سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در ششم دی‌ماه سال جاری اشاره کرده که گفته بود: «کسانی که دیروز همه امکانات کشور در اختیار آنها بود و کسانی که امروز همه امکانات مدیریتی کشور را در اختیار دارند …باید پاسخگو باشند».

مهدی کروبی، در ادامه نامه خود آورده است: «همه‌ی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی از بدو انقلاب تاکنون در به‌وجود آمدن چنین وضعیتی سهیم و مسئولند. من نیز با قبول مسئولیت‌ام در جهت اصلاح نظام مطابق آرمان‌های انقلاب و حقوق ملت مندرج در فصل سوم قانون اساسی تلاش کرده و می‌کنم … طبیعی و قطعی است که تقصیر و قصور فراوان داشته‌ام و دارم که از محضر عموم مردم معذرت و از خداوند منان طلب عفو و بخشش دارم».

در این نامه، مهدی کروبی به موضوع نظارت بر رهبری پرداخته و با لحنی انتقادی آورده است: «خبرگانی که وظیفه آن بر طبق قانون اساسی نصب، عزل و نظارت بر شخص رهبر و نهادهای زیر نظر اوست را به بیت شما آوردند و این رکن رکین قانون اساسی را در عمل به زیر مجموعه دفتر تبدیل کردند».

در بخش دیگری، دبیرکل اسبق مجمع روحانیون مبارز، به برخورد حذفی آیت‌الله خامنه‌ای در مواجهه با نیروهای اصطلاحاً خط امام از ابتدای دهه ۷۰ شمسی اشاره کرده و نوشته: «در نماز جمعه آن‌ زمان نیروهای خدوم و صادق مجلس را فتنه‌گر خواندید و از مردم خواستید به فتنه‌گرها رأی ندهند. برای اولین‌بار نظارت استصوابی توسط شورای نگهبان بدون هیچگونه لفظ یا عبارت قانونی و تنها به اتکای حمایت صریح شما اعمال و اجرا شد».

مهدی کروبی، با انتقاد از نظارت استصوابی از آیت‌الله خامنه ای پرسیده است:‌ «رد صلاحیت فله‌ای و محدودکردن دامنه حق انتخاب کردن و انتخاب شدن مردم بخشی از سرنوشت تلخ مجلس شورای اسلامی است که از آن روز تاکنون در اختیار بخشی از شورای نگهبان و جریانی از سپاه قرار گرفته است. به‌راستی با این رویکرد حاکم به قوه قانونگذاری کشور آیا دیگر جایی برای نقد و بررسی و آزادی بیان و اندیشه باقی می‌ماند؟ آیا مجلس شورای اسلامی همان مجلسی است که امام آنرا در رأس امور می‌دانست؟…. آیا این است نوع مصونیتی که در اصل ۸۶ قانون اساسی به‌ مجلس داده شده که آزادانه حرف و نظر خود را اعلام نمایند؟»

در این نامه، رهبر جنبش سبز، عامل حضور سپاه و بسیج در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی را شخص رهبر جمهوری اسلامی دانسته و نوشته است: «برخلاف نص صریح قانون اساسی و نظر صریح امام، سپاه و بسیج در دوران رهبری شما وارد فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی شدند که نتیجه فاجعه‌آمیز آن این روزها برکسی پوشیده نیست.» کروبی اضافه کرده که دخالت سپاه در بخش‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی ایران را «به سراشیبی سقوط و انحطاط و بحران‌های داخلی و بین‌المللی رهنمون کرده است».

مهدی کروبی، با یادآوری شیوه سخن گفتن آیت‌الله خامنه ای با مردم در سخنرانی معروف ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ گفته است: «به جای شنیدن صدای اعتراض مسالمت‌آمیز مردم و احترام به خواست آنان، با زبان تهدید سخن گفتید و از مهندسی ناشیانه انتخابات دفاع کردید. در آن روز نظر و دیدگاه خود را به آقای احمدی‌نژاد نزدیک‌تر از همه حتی آقای هاشمی دانستید و بر ما به تندی تاختید، که در مناظره‌ها او را درغگو و خرافاتی نامیدیم. در روزهای آخر کار این دولت در حالی‌که شیوه اداره کشور به قبل از مشروطه بازگشته بود و فساد‌های بی نظیری رقم خورده بود، بار دیگر حمایت مطلق خودتان را از کارنامه هشت ساله آنان تکرار کردید و حتی مدعی شدید از مشروطه تاکنون چنین دولتی نداشته‌ایم».

مهدی کروبی، سپس با اشاره به رد صلاحیت محمود احمدی نژاد در اردیبهشت ماه امسال از رفتار متناقض آیت‌الله خامنه‌ای انتقاد کرده و نوشته: «آیا به‌راستی جایگاه رهبری این است که روزی کسی را با چنین اهرمی به قدرت برساند و روز دیگر همان فرد را از اعمال یک حق ساده محروم کند؟»

موضوع بودجه و معیشت مردم و نیز اعتراضات اخیر در سراسر کشور، بخش دیگری از نامه مهدی کروبی را شامل می‌شود. کروبی از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است ضمن صدور دستور آزادی برای دستگیرشدگان اعتراضات اخیر، «به جای تکرار اتهام ارتباط با دشمن و برخوردهای قهرآمیز و سخت‌گیرانه، سخن آنان را با جان و دل گوش دهد».

مهدی کروبی، در پایان نامه خود از رهبر جمهوری اسلامی خواسته تا نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد: «سه دهه است که شما در رأس نظام قرار دارید و هنوز هم از جایگاه یک اپوزسیون سخن می‌گویید… مصرانه از شما می‌خواهم زمینه اصلاحی را فراهم کنید که تمامی ارکان کشور در مقابل مردم و نهادهای قانونی به طور عملی پاسخگو باشند.»

این محصور جنبش سبز، همچنین از تهمت‌های بی اساس تریبون‌های حکومتی بر علیه خود و میرحسین موسوی انتقاد کرده و گفته: «آیا پس از ۸ سال توهین، افترا و هتاکی یکطرفه نمی‌خواهید برای یکبار هم شده میان طرفین این مناقشه یک مناظره آزاد و زنده در رسانه ملی که متعلق به کشور است نه اشخاص، فراهم آورید؟»

این نامه در روزهای پایانی هفتمین سال حصر غیرقانونی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نوشته شده است. دولت حسن روحانی بارها قول پیگیری برای رفع حصر محصوران را در شعارهای انتخاباتی خود مطرح کرده اما طی این ۷ سال تغییر شگرفی در وضعیت ایشان ایجاد نشده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More