شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه احمدی نژاد به رهبر؛ قمار سیاسی برای آینده

 

نامه احمدی نژاد به رهبرایران که دوهفته پیش از این نوشته شده بود روزسه شنبه درست چند ساعت قبل ازمصاحبه تلویزیونی حسن روحانی رییس جمهور ایران ، برای تحت الشعاع  قرار دادن خبری مصاحبه وی برای ارایه کارنامه صد روزه اش و نیز ارایه نقدی رادیکال از موقعیت، سیاستها و چشم انداز دولت روحانی منتشرشد.  با آنکه نامه تاریخ بیست و دو آبان، دو هفته قبل از انتشار را داشته، ولی معلوم نیست که این نامه چه تاریخی به رهبر ابران داده شده و او واکنشش چه بوده و چرا نامه خصوصی را اکنون احمدی نژاد به صورت علنی منتشر کرده است. انتشار این نامه خصوصی به صورت عمومی که در آن به عبارتی نظام را در همه زمینه ها در حال انحطاط و ورشکستگی ترسیم کرده از نوع مطالبی نیست که آیت الله خامنه ای خوشش بیاید و حتی این نوع مطالب را نیز به نوعی شیطنت و القا دشمنان می داند. احتمالا نامه احمدی نژاد پاسخی دریافت نکرده است که او به انتشار عمومیش اقدام کرده است. مضافا براینکه معمولا رهبرایران از انتشار این نامه ها به صورت علنی  که بصورت خصوصی برای اونوشته می شود مکدر می شود، بخصوص که محتوای درون نامه  کاملا سیستم را در بن بست به تصویر کشیده است که مسئولیت نهایی آن نیز در نهایت با رهبر ایران است .

اما این نامه چه ویژگی‌هایی دارد و چه هدف‌هایی را دنبال می‌کند:

 

الف – حمله سنگین احمدی نژاد به همه قوای نظام به ویژه قوه مجریه

برخلاف مصاحبه قبلی وی و سخنانش در بست نشینی که عمدتا به خانواده لاریجانی و نقد قوه قضاییه پرداخته بود که ربیس آن از سوی رهبری انتخاب می شود و نظارتش نیز با رهبر است. در نامه مزبور حملات وانتقادات عمدتا به سمت قوه مجریه ومدیریت کشور نشانه رفته است و این به معنی آن است که برخلاف تبلیغات علنی  که بیشتر قوه قضاییه را نشانه می رود او در نامه خصوصی حمله به دولت را به طور جدی  کلید زده است. او در این نامه دولت را ناتوان توصیف کرده ودید مردم نسبت به صداقت وتوانایی دولت را نزدیک به صفر توصیف کرده، گویی رای بیست و چهار میلیونی به روحانی به وجود خارجی ندارد . او همچنین با آمار غلط علیرغم کاهش قیمت نقت ، درآمد کشور را سه برابر توصیف می کند و مدعی است که وضعیت مردم بدتر شده است او می گوید که سر‌در‌گمی مسئولین و نیز عدم ارائه راهبرد و برنامه روشن برای عبور از این وضعیت و شکست طرح‌های قبلی آنان در این مساله، شرایط را سخت تر کرده است و اطلاعات و آمار واقعی نشان از حرکت به سوی بن‌بست در بخش‌های گوناگون دارد.او دولت را غیر پاسخگو می داند اینک مردم  نیز با درب های بسته دولت روبرو می شوند.

احمدی نژاد قوه مجریه را فاقد کارآمدی و نیز در بن بست کامل می داند و این به معنی آن است که اوست که مورد اعتماد مردم است و دولت او بوده که پاسخگو بوده است . به عبارتی تبلیغاتی برای دولت خودش هم کرده است . علاوه براین با نقد مجلس و قوه قضاییه نشان می دهد که رهبر که مسئولیت  نظارت بر نهادهای نظام را دارد. عملا وظایفش را به درستی انجام نداده است و او نیز ناتوان از حل مسایل است.

 

ب- - غبارآلود کردن فضا برای عدم پاسخگویی اقداماتش  

مقامات دولت روحانی زمانی که به سرکار آمدند در آغاز کار شروع به بیان تخلفات و اختلاس هایی که آنها غارت می نامیدند و کارهای غیر قانونی دولت قبل اشاره داشتند که بلافاصله با عتاب رهبر ایران روبرو شدند که این سخنان را مصداق سیاه نمایی دانست و بیان این نوع سخنان را در مورد دولت احمدی نژاد نهی کرد، چون دولتی بود که مورد حمایت همه جانبه رهبر بود و نقد سنگین آن دولت، به نقد رهبر نیز می انجامید  و همین سبب شد که هیچ وقت تصویردقیقی  از تخلفات، انحرافات، اختلاس ها و سوءمدیریت های دولت احمدی نژاد در سیاست خارجی و داخلی ترسیم نشود.

 

ج- هشدارهای فروپاشی و ایفای نقش سخنگوی توده ها  

احمدی نژاد می خواهد نشان دهد در زمانه ای که فعلا گروه های سیاسی فعالی وجود ندارند و شخصیت های اصلاح طلب نیز بنا به ملاحظاتی که در مورد دولت روحانی دارند نمی خواهند سطح انتقادات در مورد مسایل و مشکلاتی را که وجود دارد را به صورت رادیکال مطرح کنند ، احمدی نژاد با مطرح کردن انتقادات تند در خلا سیاسی فعلی و در غیاب فعالیت احزاب سیاسی  می خواهد خود را به تنهایی سخنگو و قهرمان مردم معرفی کند ، که انتقادات را صریحا با رهبر ایران مطرح می کند و از این بابت هیچ هراسی ندارد و مسئولیت شرعی و اخلاقیش را انجام رسانده است.

او در این نامه خود را به گونه ای صدای مردم می داند که سفیر آنان در مقابل رهبری شده است. او به طور ضمنی هم دارد براین موضوع صحه می گذارد که ارتباط خامنه ای با جامعه قطع است و اوست که واسطه رساند ن صدای مردم به او شده است.

 

د- ابهام گویی در مورد ساختار قدرت و خفقان موجود

احمدی نژاد سعی کرده با ابهام گویی در مورد ساختار قدرت فضای بازی برای بسیج افکار عمومی داشته باشد او می گوید "عده ای اقلیت محض، به هر ترتیب ممکن ، خود را حق مطلق، مالک و صاحب انحصاری کشور و انقلاب و ارباب مردم و دارای حق قطعی حاکمیت دانسته و توده های مردم را رعیت می پندارند و اصرار دارند که اراده، فهم و نظر آنان ولو علیه نظر عمومی و منافع ملی به هر شکل ممکن و حتی با اعمال زور و فشار به اجرا در آورند". خوب این اقلیت محض شامل نهاد رهبری نیز که پرقدرت ترین نهاد سیاسی کشور هم است می شود .

با ابهام گویی احمدی نژاد سعی می کند نارضایتی طبقات فرودست و ناراضیان طبقات متوسط شهری را نیز به دورخود جمع کند. احمدی نژاد حتی سیستم را به خفقان متهم می کند که به بهانه های مختلف و با برخوردهای خشن، راه بر هر نوع نقد و اعتراض و آزادی بیان بسته است. بیان صریح این مسایل در زمانی که به ویژه روحانی بعد از توافقاتی که با رهبری  کرده در بیان بسیاری مسایل سکوت اختیار کرده است، می تواند نقش احمدی نژاد را برای ناراضیان برجسته تر سازد و مردم بیشتر با او همنوایی کنند .

 

ه- تلاش برای کشاندن رهبر به پاسخگویی و تغییر زمین بازی

تلاش احمدی نژاد آن است که آیت الله خامنه ای را به پاسخگویی به خود وادار کند . انتشار علنی نامه یعنی اینکه هنوزخامنه ای نامه وی و سخنانش را نادیده گرفته و او را در سطحی نمی داند که به او پاسخ  دهد.  هرچند که این سیاست تا حالا ادامه داشته اما اگر سطح انتقادات آنها افزایش یافته و یا افشاگری های اطلاعاتی کنند معلوم نیست که رهبر بتواند سکوت اختیار کند . بخصوص که جامعه حمایت رهبررا از دولت احمدی نژاد عامل و مسبب بسیاری از اقدامات وی می دانند.

به هرحال سیاست سکوت رهبر در درازمدت نمی تواند ادامه یابد و در صورت پاسخگویی او و هر واکنشی که رخ دهد ،احمدی نژاد سطح بازی و زمین بازی را تغییر داده است و در بدترین سناریو که به دستگیری تیمش  منجر شود او به  قهرمانی تبدیل خواهد شد که صریحا با رهبری سخن گفته است و در غیاب تشکیلات فعال سیاسی احمدی نژاد، نقش اپوزیسیون نخست کشور را بازی کرده است.

 

در مجموع ابتکار تیم احمدی نژاد در انتشار نامه خصوصی به رهبر به همراه دیگر ابتکارات سیاسی این جریان در بست نشینی و تهدید مشایی برای افشای مسایل، مجموعه ای جدید از رفتار جریانی را نشان می دهد که برای حضور در حیات سیاسی آینده و جلوگیری از اقدامات علیه تیمشان ،به قمار سیاسی رسانه ای  سنگینی دست زده است . موفقیت و یا شکست این جریان به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی به هرحال هر اقدامی که از سوی نهاد رهبری علیه آنها هم انجام بگیرد اقدامی علیه رهبری هم خواهد بود .

تیم احمدی نژاد می خواهد سرمایه نسیه خود در سیاست وبی آینده گی خود را دراین فضا به سرمایه نقدی در میان مردم و افکار عمومی تبدیل کند .

 

کارشناس مسائل سیاسی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More