شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده خرمشهر در مجلس: خرمشهر دیگر شهر پیش از جنگ نیست

 

خرمشهر در روزهای آغازین جنگ ایران و عراق اشغال شد و پس از ۵۷۸ روز در سوم خرداد ۱۳۶۱ با «عملیات بیت‌المقدس» آزاد شد. این شهر خسارات زیادی در طول جنگ دید. امروز ۳۶ سال از آزادسازی خرمشهر می‌گذرد اما به گفته نماینده‌ این شهر، همچنان با مشکلاتی نظیر آب، ریزگردها، بهداشت و اشتغال مواجه است.

به گزارش جام جم آنلاین،‌ عبدالله سامری، نماینده خرمشهر در مصاحبه با این نشریه گفت،  با اینکه ۲۹ سال از اتمام جنگ در خرمشهر گذشته، اما همچنان مشکلات اولیه معیشتی، آب سالم و فاضلاب در این شهر وجود دارد و ساختن مجدد خرمشهر نیازمند نه فقط عزم ملی، که عزم محلی است.

او تاکید کرد،‌ «البته زمانی عزم ملی برای بازسازی خرمشهر شکل گرفت، اما از آنجایی که هیچ نظارتی برکارها نشد مسئولان استانی و شهرستانی وقت متاسفانه خیانت بزرگی در حق خرمشهر انجام دادند».

 

مشکل عدم لایروبی اروندرود

این نماینده تاکید کرد  که عدم رونق مجدد این شهر به علت لایروبی نشدن اروند‌رود اتفاق افتاده است، چون دیگر تجارتی از این بندر بزرگ نمی‌تواند صورت گیرد، تجارت درخرمشهر منوط به داشتن بندر است، و بدون لایروبی کردن اروند رود نمی‌توان بندر خرمشهر را احیا کرد و در تجارت وارد شد. زمانی اروند رود، لایروبی بود و کشتی‌های غول پیکر در آن تردد می کردند و در اسکله‌های بندر خرمشهر پهلو می‌گرفتند، درآن موقع بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی وجود نداشت و بندراول ایران بندر خرمشهر بود،‌ اما امروز به دلیل تمیز نبودن اروند رود و لایروبی نشدن رودخانه تنها کشتی‌هایی با ۵ هزار تن و کمتر می‌توانند در خرمشهر پهلو بگیرند و اگر کشتی‌های غول پیکر می‌توانستند به شهر بیایند امروز شاهد رونق اقتصادی در منطقه خرمشهر و آبادان بودیم.

سامری همچنین گفته است که «رهبر ایران از لزوم لایروبی اروندرود آگاه است، ولی عراق پای کارنمی آید».

سامری افزود: «هر سرمایه گذاری هم که وارد خرمشهر می‌شود وقتی بعد از این همه سال می بیند که دور تا دور شهر هنوز خاک ریز مستقر است قطعا تمایلی به حضور برای سرمایه گذاری نخواهد داشت».

او خاطر نشان کرد،‌ اگر بندر آزاد فعال نشود قاعدتا اشتغال‌زایی هم در خرمشهر وجود نخواهد داشت.

 

کاهش جمعیت خرمشهر پس از جنگ

سامری با اعتراف به اینکه جمعیت خرمشهر به دلیل مهاجرت پس از جنگ کاهش یافته گفت،  جمعیت امروز خرمشهر ۱۸۰ هزار نفر است و با اقداماتی که از طرف بنیاد مسکن و منطقه آزاد اروند انجام گرفته مهاجرت از روستا کنترل شده است.

به گفته نماینده خرمشهر،‌ این شهر تنها ۳۰ درصد آب شرب سالم دارد.



اعتراف رحیم صفوی به لایروبی نشدن اروندرود ازسال ۱۳۵۶

همچنین به گزارش خبرگزاری مانا، پیش از این نیز رحیم صفوی فرمانده پیشین سپاه پاسداران در جریان بازدید خود از اروندرود با تاکید بر لزوم تسریع در عملیات لایروبی اروند رود اعتراف کرده بود: «ازسال ۱۳۵۶ تاکنون عملیات لایروبی اروندرود  انجام نشده است و این مشکل سبب شده شناورهای بالای پنج هزار تن نتوانند در این آبراه تردد کنند».

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More