شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ولایتی: اجازه نمی‌دهیم استادان دانشگاه، لاابالی‌گری تدریس کنند

 

علی اکبر ولایتی، رئیس هیأت‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی روز چهارشنبه ۱۵شهریور، در یک نشست خبری که چهارشنبه ۱۵ شهریور در ساختمان فرهیختگان دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت که «این دانشگاه جای ضد انقلاب نیست.»
به گزارش ایسنا، وی افزود: «در جمهوری اسلامی آزادی هست که هرکه هرچه می‌خواهد می‌نویسد ولی در دانشگاه آزاد باید در چارچوب قوانین باشند هرکس نمی‌خواهد، نیاید. دانشگاه آزاد جای ضد انقلاب نیست، نمی‌شود زیر پرچم دانشگاه ازاد علیه نظام و کشور ترویج کنند.» ولایتی تاکید کرد: «برنامه آینده دانشگاه آزاد این است که در جهت اسلامی شدن دانشگاه‌ها برخی رشته‌ها را جایگزین رشته‌های دیگر کند.»

 

رئیس هیأت‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی، خبر ورشکستگی دانشگاه آزاد را تکذیب کرد و گفت : «صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها یک مشکل عمومی‌ است که البته باعث افتخار مسئولان است، زیرا نمایانگر توسعه آموزش عالی است.» او گفت: «خالی بودن صندلی‌ها به معنای ورشکستی نیست و در تمام دانشگاه‌ها صندلی خالی وجود دارد، برنامه ما این است که بعضی رشته‌ها را جای بعضی دیگر لحاظ کنیم. تغییر رشته‌ها با موافقت وزارت علوم راهگشا خواهد بود و این مشکل را حل خواهد کرد.»

از جمعیت ۴میلیون و نیم دانشجوی کشور، تنها نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل هستند و مابقی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نظیر دانشگاه‌ آزاد، پیام نور، دانشگاه‌های شبانه و علمی کاربردی تخصصی تحصیل می کنند که این مراکز، علیرغم جذب این تعداد دانشجو، با مشکل صندلی‌های خالی مواجه هستند. مشکلی که این مراکز دانشگاهی را برآن داشته تا به جذب دانشجو از خارج از کشور اقدام کند.

 

علی اکبر ولایتی در این نشست خبری به اختلاف‌ دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم  و نیز توافق با وزارت علوم بر سر رشته‌محل‌ها اشاره کرد و گفت: «مسائل ما با وزارت علوم در مورد رشته محل‌ها به تفاهم و به جایی رسید که مرضی‌الطرفین بود.»
تیرماه سال‌جاری وزارت علوم ۲۸۰۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد را که داری مجوز بودند، حذف کرد. این امر باعث اعتراض مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی شده بود. درواکنش، علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی٬ وزارت علوم را به «حذف فله‌ای» برخی از رشته‌های این دانشگاه متهم کرد و گفت این دانشگاه بدون توجه به بیانیه وزارت علوم به کار خود ادامه می‌دهد.

علی اکبر ولایتی همچنین به استادانی که قصد تدریس در دانشگاه آزاد را دارند، هشدار داد که بایستی در چارچوب نظام حرکت کنندو گفت: «استادانی که در دانشگاه آزاد تدریس می‌کنند، می‌بایست در چارچوب نظام باشند. هر کسی نمی‌خواهد در این چارچوب باشد نیاید، ما کسی را مجبور نمی‌کنیم.»
او گفت: «اجازه نمی‌دهیم استادانی با «چهره اسلامی» وارد دانشگاه شوند و سپس کار ضد اسلامی انجام دهند.» ولایتی افزود: «ما فردی را مجبور نمی‌کنیم چیزی را که عقیده‌اش نیست، درس بدهد. بنابراین آن‌هایی که معتقد هستند، می‌توانند، در این دانشگاه تدریس کنند. اجازه نمی‌دهیم تبلیغ یک طرفه لاابالی‌گری و اباهی‌گری در دانشگاه آزاد صورت گیرد.»

دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین مجموعه‌ی آموزشی ایران محسوب می‌شود که ارزش مالی سرمایه‌های آن حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و در سرتاسر ایران شعبه دارد. براساس آماری که شهریورماه ۹۵ منتشر شد، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو در واحدهای مختلف آن در سراسر کشور مشغول تحصیل هستند. اهمیت دانشگاه آزاد در مناسبات قدرت در جمهوری اسلامی، موجب شده است که مدیریت این نهاد بانفوذ، به یکی از عرصه‌های رقابت سیاسی در جمهوری اسلامی تبدیل شود.

 

  • اجازه بادید از مراکز نظامی را نمی‌دهیم

بخش دیگری از نشست خبری علی‌اکبر ولایتی به مباحثی درباره‌ی سیاست خارجی ایران از جمله رابطه با همسایگان و برجام اختصاص یافت. او درخصوص درخواست آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از مراکز نظامی ایران گفت: «اجازه نمی دهیم کسی از مراکز نظامی ایران بازدید کند. مراکز نظامی ایران جز امنیت ملی است و کاری نمی توانند در این زمینه با ایران انجام دهند.» او افزود: «آمریکایی‌ها می خواهند برجام را زیر پا بگذارند اما جهان مقابل آنها ایستاده است.»

نیکی هیلی، نماینده آمریکا درسازمان ملل متحد، روز چهارشنبه اول شهریور، در سفر به وین، با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدار و خواستار بازدید آژانس از مراکز نظامی ایران شد. درخواستی که با واکنش تند مقام‌های ایران ازجمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مواجه شد که  همان روز در نامه‌ای سرگشاده‌ خطاب به یوکیا آمانو، رئیس آژانس و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از اهداف سفر نیکی هیلی ابراز نگرانی کرد و گفت: «هدف اعلام شده این بازدید موجب برانگیخته شدن نگرانی‌های جدی نسبت به تخطی‌های بیشتر از متن و روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شود.» بعد از آن نیز نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این سفر را «در تعارض با برجام و نقش آژانس» دانست و در نامه‌ای هشدار داد که جمهوری اسلامی ایران به حقوق و وظایف هسته‌ای خود آشناست و اجازه سوء استفاده از برجام را نمی‌دهد.

 

نشست دانشگاه آزاد اسلامی
 

  • از تمامیت ارضی عراق حمایت می کنیم

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی درباره همه پرسی کردستان عراق نیز گفت: «از تمامیت اراضی عراق و کشورهای منطقه دفاع و حمایت می کنیم و دولت عراق با این همه پرسی مخالف است.» ولایتی گفت: «ایران به‌عنوان کشوری که روابط استراتژیک با عراق دارد، رضایت ندارد درباره تمامیت اراضی و هویت ملی عراق همه پرسی انجام شود.» او افزود: «همه پرسی به تمامیت ارضی عراق لطمه می زند و مقدمه تجزیه این کشور است.»
مسعود بارزانی، رییس دولت اقلیم کردستان عراق، روز چهارشنبه ۱۷ خرداد اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال کردستان در ۲۵ سپتامبر امسال برگزار خواهد شد. کرکوک، از مناطق نفت خیز و مورد مناقشه با حکومت مرکزی عراق، نیز چندی پیش اعلام کرد که به این همه‌پرسی خواهد پیوست. دولت مرکزی عراق نسبت به برگزاری هرگونه همه‌پرسی در خصوص استقلال کردستان عراق هشدار داده است. علاوه بر حکومت مرکزی عراق و جمهوری اسلامی، ترکیه و سوریه نیز مخالف استقلال کردستان عراق هستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More