شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پایان مشروط اعتصاب بازاریان شهر بانه

 

پس از بیست‌و‌پنج روز از شروع اعتصاب سراسری بازاریان و مغازه‌داران شهر بانه، آنان در بیانیه‌ای از پایان اعتصاب خود خبر دادند.

به گزارش رسانه‌های محلی، روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، گروه نمایندگی اعتصاب‌کنندگان شهر بانه با انتشار بیانیه‌ای از بازاریان خواست تا با بازکردن مغازه‌های‌شان، به اعتصاب خود پایان دهند.

یک شهروند ساکن بانه در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال، ضمن تایید این خبر گفت که بازکردن مغازه‌ها مشروط بوده و بازاریان اعلام کرده‌اند که در صورت عدم پاسخگویی مسئولان دولتی پس از پانزده روز، اعتصاب از سر گرفته خواهد شد. به گفته این شاهد عینی یکی از دلایل شکستن اعتصاب «فشار مالی ناشی از بستن بازار» روی کاسبکاران بوده است.

 



 

بیانیه بازاریان ضمن تشکر از همکاری همه‌جانبه مردم شهر و تاثیر آن در «انعکاس مطالبات مشروع و دادخواهی مردم ورای مرزها»، تاکید کرد که «اینک که پس از ۲۵ روز شکیبایی... صدای رسای مطالبات مشروع‌مان به گوش مسئولان کشوری رسیده و اذعان نموده‌اند که در فکر چاره‌جویی و تدوین برنامه‌های عملیاتی مناسب و درخور برای حل مشکلات هستند... بزرگ‌منشی و متانت همیشگی‌تان را در راستای بازگشایی مغازه‌ها مصروف داشته، و با اتحاد و همدلی همواره‌تان شکوفایی و رونق را به شهر عزیزمان بانه باز گردانید».

به دنبال یک فراخوان، بازاریان شهرهای بانه، جوانرود و چندین شهر دیگر از صبح روز شنبه ۲۶ فروردین، در اعتراض به افزایش تعرفه‌های گمرکی و نیز بسته‌ماندن گذرگاه‌های مرزی با عراق، اعتصاب کردند.  بازاریان به نشانه اعتراض به تاثیر منفی بسته‌ماندن گذرگاه‌های مرزی روی معیشت خود، سفره خالی در خیابان‌ها پهن کردند.

بیانیه بازاریان همچنین ضمن اشاره به اینکه «اعتصاب کسبه و بازاریان بانه بدون جهت گیری سیاسی و ضدیت با نظام جمهوری اسلامی و بدون تداخل گروه‌ها و احزاب مخالف بوده است»، بر قانونی‌بودن مطالبات مرزنشینان مطابق با اصل ۲۸ قانون اساسی تاکید کرده است.

بازاریان شهر بانه در این بیانیه با تاکید بر اینکه «گشایش مغازه‌ها به معنای عدول از خواسته‌ها نیست»، گفته‌اند که «تا نیل به مقصود از هیچ کوشش قانونمند و متمدنانه‌ای فروگذار نخواهیم کرد».

این بیانیه به جزییات نوع «چاره‌جویی مسئولان» و وعده‌های احتمالی در خصوص مشکلات بازاریان اشاره‌ای نکرده است.

این بیانیه در پایان از همکاری و همدلی دیگر اقشار شهر از جمله مالکان مجتمعهای تجاری که اجاره بهای یک ماه مغازه‌ها را به مستاجران خود خواهند بخشید، قدردانی کرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More